Ser över nätverket hemma

Är inte helt nöjd med nätverket hemma och bor i en nyproduktion där allt finns i ett skåp i förrådet. Jag har idag dragit en kabel ut från skåpet till en Airport Extreme som sedan ger mig wifi som står i vardagsrummet.

Vill dock börja köra mer prylar via kabel då mitt WiFi är fullproppat med diverse enheter nu. Jag har nätverksuttag i varje rum i hemmet och i skåpet i förrådet går det enkelt att ge varje nätverksuttag i lägenheten internet:

image image

Tänkte mig följande setup nu men är osäker på om det går. Köpa en router utan WiFi (vill komma så billigt undan som möjligt), koppla in den i skåpet, fördela ut så varje uttag (där det behövs i lägenheten). I vardagsrummet vill jag köra kabel på tv, playstation, xbox, Apple TV och Mac mini så där placerar jag en switch. När det kommer till WiFi så använder jag Airport Extreme enbart för wifi- funktion (kanske inte är möjligt?)

Vad tror ni? Eller finns det bättre lösningar?

1 gillning

Kan du inte bara köra en Switch från airporten till uttagen?

1 gillning

Koppla en switch till din extreme idag, med så många uttag du önskar. Sen drar du kablar bara… :ok_hand:t2:

Den enheter här hemma som har möjlighet till kabel får det, för att få de med stabilt. Wifi har jag svårt för faktiskt, finns de möjlighet till kabel så vill jag ha det.

snåla inte förmycket på router. De kan få det jobbiga när många enheter är uppkopplade.

Nu är vi några fler hos oss än är. Men jag hade massa strul med nätet tills jag lessande och köpte cisco ISR, en riktig brandvägg(fortinet) och cisco 2960X.
wifi kör jag cisco WLC.

funkar äntligen klockrent.

2 gillningar

Den står så dumt till och går inte att dra kablar snyggt till allt.

Känns dumt att förstöra lägenheten med massa kablar när jag har förinstallerade nätverksuttag överallt i lägenheten :-/

Ja man kanske ska bita i det sura äpplet och lägga lite pengar på det trots allt. Så fruktansvärt tråkigt att lägga pengar på nätverk :frowning:

Va?!
Om du dragit ut en sladd så är det bara att dra tillbaka en sladd till skåpet och ha en Switch där inne.

Nu e mitt skåp en stor röra, men jag har försökt samla allt på en plats. För att minska kabel dragningen. Så sjukt skönt att kunna dra korta kablar. Köpte en extra switch då min router endast har 4 portar. Så nu har jag 8, men kommer nog behöva ytterligare en till snart.

Dragit en lång jävla kabel in till grabbens dator, så han skulle slippa wifi. Så värt det att dra kabel. :+1:t2::sunglasses:

2 gillningar

Du vill bara ha vår välsignelse för att köpa mer elektronikprodukter

1 gillning

Men va e problemet då? Om du redan har uttag överallt säger du? E ju bara en switch någonstans i dom uttagen, så e de ju löst? Eller…

Läs igen :slight_smile:

Jag kör cisco meraki.
Det är idag vad apples AirPort var för nätverk för 10 år sedan.
Men det är månadskostnad för det. Pallar du pilla så köp Ubiquiti

1 gillning

Så här, allt står i ett förråd där själva huvudcentralen är, därifrån har jag dragit huvudkabeln till internet ut till vardagsrummet där en Airport Extreme står (se bild)

Längst upp till vänster står Extreme, strecket under är en nätverkskabel som går till min iMac som inte är med i bilden. Den runda ringen på tv-skåpet symboliserar att det finns ett förinstallerat nätverksuttag.

Men för att alla nätverksuttag ska fungera måste min router stå i skåpet i förrådet men då dör mitt WiFi mer eller mindre. Så min tanke är att ha en router utan WiFi där inne, som sedan kopplar på alla nätverksuttag i lägenheten och sen står airport extreme för wifi i lägenheten.

Vill absolut inte pilla, hatar nätverk!

Kan du inte ha en switch i tv skåpet?

Måste ju ha en router där för att en switch ska funka :-/

Nej de ska du inte behöva… de är ju internet redan i nätverksuttaget.

1 gillning

Men då skickar jag ju ut oskyddat internet till alla rum? Det går ju inte via någon brandvägg/router