Sätta upp som ny iPhone eller återställa från iCloud?

Jag har varje år sedan iPhone 4 återställt min årliga iPhone från iCloud och på senare år överfört direkt från min gamla iPhone till den nya. Supersmidigt och alla inlogg mm hänger med.

Men för första gången tänkte jag börja om heeeeelt från början. Bara synka iCloud och sen sätta igång processen med att ladda ner alla appar igen från scratch.

Tänker att på det sättet rensar jag inte bara bort en massa dravel man samlat på sig genom åren (försöker ändå rensa emellanåt) men framför allt ev. buggar som byggts på genom åren försvinner?

Har tex en bugg sen lång tid tillbaka där jag 3 av 10 ggr när jag sveper upp från låsskärmen hamnar direkt i telefonappen. Inte värsta grejen men helt klart irriterande.

Är jag bara dum i huvudet eller kan det vara värt att göra detta vid iphonebyte då och då mellan åren?

Nu är väl jag detta forums sämsta tekniker, men skull min telefon ha den typen av bugg du nämner skulle jag definitivt prova det mesta för att få bort den. Om det är smart att sätta upp den som ny vet jag dock för lite om.

Jag återställer aldrig, ställer alltid in som ny. Laddar ner appar efterhand man använder dem, samlar ju på sig sjukt mkt som man använder typ 1 gång. Känns som en bra start med ny telefon att börja om :slight_smile:

Jag ställer alltid in som ny.

Laddar ner bara de appar jag behöver.

iCloud synkar innehåll och inställningar.

Måste man inte ställa in alla hemskärmar och fokuslägen igen då? Jag har till exempel en dold hemskärm med SL-appen som blir synlig när jag är vid tunnelbanan och fokus ändras till kollektivtrafik. När jag öppnar SL-appen för att blippa biljetten stängs fokusläget av och jag får min vanliga hemskärm igen.

Hur gör man det där?

Ingen aning om såna där specialare synkas med iCloud. Varför ett eget fokusläge för tunnelbanan? Jag bara drar neråt från låsskärmen och skriva "SL" och öppna appen

Jag var tvungen att radera min telefon från nollställning i våras då sökindex blivit korrupt över hela operativet och över flera appar. Men fokuslägen med olika hemskärmar samt geo- och tidsstyrning var kvar efter ominstalltionerna. Vet inte säkert var de lagras i iCloud men det funkar fortsatt bra… :winking_face_with_tongue:

För att jag bara vill öppna appen och skanna när jag är vid spärren. Inte behöva skriva något på mobilen.

Ett fokusläge som slås på vid platser (jag har lagt till alla platser där jag ofta blippar SL-biljetten) och med en hemskärm där jag lagt SL-appen.

Och denna genväg:

Liknande kör jag med och det var du som lärde mig hur här på Bubblan för sisådär två år sedan. :folded_hands: