Sätta upp nytt parallellt nätverk

Behöver lite guidning här känner jag. Kör idag Google WiFi som fungerar magiskt bra men är lite begränsat. Ska i nya huset köra alla delar från UniFi och skulle under hösten vilja köpa på mig delar så att jag när jag väl flyttar harallt konfigurerat och klart, finns knappast tid för det under själva flytten.

Så nu till min fråga, kan jag redan nu sätta upp detta nätverk parallellt med mitt nuvarande nätverk med router och accesspunkt från UniFi? Kan båda nätverken då ha internetåtkomst och hur löser man det smidigast?

Ja, det kan du. Brygga Google Wi-Fi grejorna och sätt upp Ubiquiti som router och så ansluter du Google Wi-Fi till den.
Bara att konfa ubiquiti routern nu och ändra ditt befintliga nät så det inkluderar den.

Du kan ju konfa rubbet nu också men jag antar att du drar kabel som backbone i kommande huset.

1 gillning

absolut. gör som ante skriver. men kom ihåg att om du har fler google wifi å sätter de i bridge så funkar det inte i mesh längre.

1 gillning

Köper du en Unifi Cloud Key kan du bara koppla in den i ditt nätverk och göra inställningarna i den. Sen när du har kopplat in allt, är det bara att adoptera all utrustning i Unifi. Utrustning tar då all konfiguration du har gjort :slight_smile:.

1 gillning

Varför inte bara kasta ut Google Wifi nu om du ändå ska köpa Unifi innan du flyttar? :smiley:

Kommer ha båda husen kvar parallellt och vet inte riktigt var jag bor under tiden, annars hade ju ditt förslag varit enklast.

Kommer köra Cloud Key så det verkar ju enkelt löst detta, tack för er hjälp!

Du behöver inte en cloud key för att köra nätverken parallelt. En Cloud key är egentligen bara till för att underlätta administrationen av ditt nätverk och för att du ska kunna admina det remote.

Du kan ersätta Cloud key med en dator som kör Ubiquitis controller.

Ja precis, funderade ett tag på att köra det på min Home Assistant (finns som addon där) men känns skönt att ha den separat och kommer också använda övervakningskameror från UniFi som använder Cloud Key som NVR. Prisvärd pryl känns det som.

Tänk på att om du ska köra kameror så är det GEN2 av Cloud key som gäller.

Ja precis, missade att skriva det. Klurar dock på en Dream Machine Pro. Router, brandvägg, switch och kontrollermjukvara… Något mer den har? Fungerar väl också som NVR men disk måste köpas till.

dreammachine är magiskt bra.
ja den kan stå som nvr också

Ja det verkar den vara! Måste läsa på vad fördelen är med den jämfört med att köpa lösa delar.

Aha ok :smiley:

Också lite sugen på en Dream Machine, men jag byter nog inte förrän wifi 6/ax är lite mer etablerat :smiley:

En dream machine pro är grym. Lite synd att den saknar Poe men det är det enda dåliga med den. Både den vanliga och pro. Planerar att skaffa den vanliga till lägenheten när jag är klar med renoveringe

Unify har ingen AX just nu vad jag vet. Skit tråkigt.

Verkar vara på G:

Svårt att se fördelen med WiFi 6 dock på många år, kommer ta flera år innan majoriteten av prylarna har det hemma hos mig och vad jag läste är det först då de riktiga fördelarna kommer.

Ax/Wifi 6 är inte en officiell standard ännu så det är nog därför det har dröjt med stöd från Ubiquiti.

1 gillning

Ja, jag väntar lite :smiley:

jasså?. Jag trodde den var fastslagen slutet av 2019?

Jag trodde också att den hade blivit officiell men kollade upp det och då stod det september 2020.

1 gillning