Sätta tillbaka ugnsluckan..?

Någon som vet hur man får tillbaka ugnsluckan? Idag fungerar det inte alls. För ett par år sedan tog jag bort den och även om jag minns det som lite krångligt var det inga problem. Instruktionsboken berättar hur man tar bort luckan, inte hur man sätter tillbaka.

Gångjärnen i luckan:


Instruktionsboken:


På nätet hittar jag en text som handlar om en annan modell, men liknande gångjärn. Helt logiskt säger de, gör sakerna i omvänd ordning.


Men just nu fungerar det inte.

Ser ut som att de där hakarna är i stängt läge eller vad man nu ska säga, såhär står mina när jag lossat luckan. Med reservation då för att den kanske inte är likadan… :stuck_out_tongue:

Jag har funderat på just om de åkt in. Känns och ser ut så, men de sitter som berget. Frågan är hur man får ut dem?

Kände på mina, de är jävligt tunga också, men de går att öppna lite mer. Men det är klart inte lätt när du inte har så mycket att hålla i heller…

Här är ett klipp på att byta gångjärnen, kanske går att få ut dem ur luckan och sen öppna dem istället?

1 gillning

Exakt. De ska väl böjas rakt ned?


Ska kolla på det där.

Tror det ja, böjas rakt ner och sen fälla upp spärren typ såhär.

Har du byggt en öppen spis? :drum:

2 gillningar

Dessa hemmapulare. :joy::joy::joy::joy:

6 gillningar

Ingen av er som har en idé på hur jag får ned dem. Ska snart använda muskelkraft igen.

Jag hade nog testat om det gick att få grepp med en polygrip och böjt ner dem.

1 gillning

Var tvungen att testa bara för det! :yum:
Gick alldeles utmärkt!

3 gillningar

Tyvärr inte en aning, tänker inte plocka loss min och eventuellt hamna i samma läge. :joy::joy:

3 gillningar

Fegis! :joy:

2 gillningar

Jag ska kolla på det sen en dag är jag rädd för. Frugan sitter just nu och planerar vårt nya kök som hon bygger skalenligt på skrivbordet. Det innefattar tydligen en ny spis också så då kan jag ju greja lite med den gamla spisen när den ändå ska till återvinningen.

1 gillning

Steg ett klart. Tappade greppet med polygripen en gång. Jösses vilken råttfälla. Där vill man inte ha fingret.

Är det inte lika bra att skippa ugnen och köra en platsbyggd Airfryer istället?

2 gillningar

Hade det inte varit för söndagssteken så hade det varit tänkbart. Det blir väl en häll och platsbyggd ugn med en dedikerad plats för kökets viktigaste maskin, air fryern. :joy::joy:

1 gillning