Satechi lanserar dongel med stöd för SSD

Från sajten:
image

Tillbehörskungen Satechi lanserar nu en USB-C-hubb som inte bara hjälper oss med extra portar utan vi kan även kasta in en SSD-disk i den för att få lite extra lagring till vår Mac.

Satechi USB-C Hybrid är en USB-C-adapter som har en HDMI-port med 4K och 60Hz, en USB-C-port med stöd för 100W PD (power delivery) så att du kan ladda din dator med full kräm. Utöver detta finns även två extra USB-A 3.0 som klarar av upp till 5Gbps, där du kan kopppla in allt från USB-diskar till tangentbord eller en mus. Satechi USB-C Hybrid har stöd för de flesta SSD-diskar på marknaden, dock måste det vara en M.2 med SATA då Nvme har en för hög värmeutveckling så har man valt att inte stödja det. SSD-disken ingår inte utan den får man gå och köpa separat så kort och gott får du lagring, laddning och extra ingångar via en och samma adapter och USB-C-port, smidigt!

Den nya adaptern finns att beställa på bland annat Lifestylestore.se för 999 kronor.

Smidigt men en nackdel är att hastigheten till disken är 3.0GBps.

Vad missar jag? Jag trodde den lirar på 4,8 Gbit/s (600 MB/s)

Felskrivning av mig. Ska vara 5,O Gbps. Alltså USB 3.0 hastigheter.

Jag tänkte att det var så men vågade inte säga emot dig, du brukar ha koll på sånt :sweat_smile:

Jag tänkte 5 men skrev 3 :grin:

1 gillning

Problemet med Nvme-minnerna är att de blir för varma. Det är ju anledningen tex att de måste ha kylflens för att komma in i PS5:an. Så de får inte plats i en liten dongel som denna.

Oavsett om det är nvme eller inte så är 5Gbps rätt långsamt.

haha, poängen är ju att det INTE är Nvme för den blir för varm. Utan det måste vara en SATA-enhet och SATA har ju bara en överföringhastighet på 600 MB/s.

Summasummarum, det går inte att göra en sådan här docka som är snabbare så när som att hela dockan är en kylflens.

Jag skrev mitt inlägg så att folk ska vara medvetna om att man inte får moderna ssd-hastigheter. Inte alla som läser det finstilta i Satechis specar och får med sig att den inte stödjer nvme. :slightly_smiling_face: