SAS storsatsar på Köpenhamn Kastrup med 15 nya linjer – målet är att göra den danska storflygplatsen till en global hub för Skandinavien.
Skandinaviens största flygbolag räddades nyligen från konkurs genom att AirFrance-KLM gick in som storägare samtidigt som danska staten ökade sitt engagemang. Sverige vill dock inte längre vara med och stötta det allt så ofta pengablödande bolaget.
Konsekvenserna av det ser vi redan nu i form av förnyat fokus på Köpenhamn Kastrup som central hubb. Kastrup har alltid varit ett viktigt nav för SAS när det kommer till utrikestrafiken men nu blir det än mer så. Rent praktiskt betyder det 15 nya rutter inklusive en till Seattle på USAs nordvästra kust.
Foto: Peter Esse
Övriga nya linjer till Krakow, Madrid, Budapest, Lyon, Valencia, Malta, Bukarest, Milano och Sevilla. I vårt närområde kommer det också flyg till Åbo i Finland, Billund i Danmark, Kristiansand, Narvik och Bodø i Norge.
Hade aldrig kunnat jobba med det jag gör om jag inte haft den närhet och de anslutningar vi har från Malmö. Nu måste bara den fruktansvärda väntetiden för de teoretiska passkontrollerna bort också i Hyllie. Det är så provocerande att jag är beredd att klottra något absent budskap på nya Slussen-bron om inget händer snart.
Tåget stannar 10 minuter vaaaarje gång. Har inte varit med om att det faktiskt kommer någon passkontrollant på en si så där 3 år. Däremot använder de det vid stora händelser så som när Eurovision var i stan.
All personal står i stället vid betalstationerna uppe på vägbanan.
Dags att starta en rörelse. En annan sak är hur pinsamt tyst det är från våra skånska politiker. Politiker skall representera regionens medborgare framför sina partipiskan.