Samsung visar upp Galaxy S24-serien

Från sajten:
image

Samsung höll under kvällen låda och har visat upp deras senaste tillskott i S-serien.

Precis som mycket annan teknik som har visats upp under den senaste tiden så var fokuset stort på AI. Ett stort tillägg till Samsungs Galleri-app är generativ redigering av bilder, som delar vissa likheter med Magic Editor från Google. Med generativ redigering kan du till exempel byta ut en lyktstolpe eller en person i bakgrunden genom att enkelt markera det som du ta bort och trycka på redigeringsknappen. När du tittar på bilder i ditt bildgalleri och appen märker en bild är suddig, ljus eller behöver finjusteras ytterligare, kommer förslag att dyka upp redan innan du går in i redigeringsläget.

Samsung började eventet med att visa upp Galaxy S24 och S24+ som blir tillgängliga för förbeställning från och med idag och kommer att finnas tillgängliga för köp hos återförsäljare från den 23 januari. De nya telefonerna fokuserar på hårdvaruförändringar, både i chipset och i designen av deras chipset. Utöver det lägger deras nya chip grunden för ett brett utbud av AI-funktioner som har spridits ut genom One UI 6.1, som lanseras ihop med telefonerna. Telefonerna kommer även med ny, förfinade design som är lite kantigare och plattare än tidigare. Prislappen för Galaxy S24+ börjar på 14 490 kronor och kommer då i en konfiguration med 12 GB minne och 256 GB lagring, 6,7 tum skärm på 120Hz, och med en batterikapacitet på 4900 mAh. Galaxy S24 börjar på 11 490 kronor och för det priset får vi 8 GB minne och 128 GB lagring 6,3 tum skärm på 120Hz och en batterikapacitet på 4000 mAh.

Galaxy S24 Ultra kommer även med något uppdaterad design, först och främst i form av att ramen som går runt telefonen nu är gjord av titan, men den stora skillnaden i designen är att skärmen nu är plattare än tidigare generationer. Samsung har länge gått hårt på de välvda displayerna på sina telefoner men i år får alltså även Ultra-varianten en platt skärm. Utöver det så får också Ultra ta del av de nya AI-verktyg som presenterats för resterande del i S24 familjen, så som generativ redigering av bilder, översättning av telefonsamtal i realtid och något som de kallar för Circle to Search. Med det sistnämnda så håller du in på det lilla strecket längst ned på skärmen och får därmed fram en vy i vilken du enkelt kan markera något på skärmen och snabbt söka efter liknande objekt. Även S24 Ultra går att förbeställa från och med idag och kommer att finnas i butik från den 23 januari. För att kommer över en sådan här rackare så behöver du ge Samsung 17 990 av dina hårt intjänade pengar. Då kommer den med 12 GB minne och 256 GB lagringskapacitet, 6,8 tum skärm på 120Hz och en batterikapacitet på 5000 mAh.

Alla tre varianter i S24 familjen kommer med IP68 klassificering, snabb trådlös laddning, 5G och Bluetooth 5.3. Medan Ultra kommer med några fler premium funktioner som till exempel Wi-Fi 7 och 200 MP vidvinkelkamera.

Samsung Galaxy S24 Ultra blir nog kungen bland mobiler detta år tillsammans med iPhone 15 Pro Max om man föredrar iOS.
Men jag är nyfiken på de mindre S24+ och S24. Efter att hela linjen med Galaxy S23 serien har haft Qualcomm så går de tillbaka på Exynos på dessa.
Så man får nog vänta in riktiga recensioner för att se hur de presterar.
Brukar vara en spärrtid på runt 2 veckor innan de får visas.

I början lär vi bara få se hands on videos.

Ser ju trevliga ut, men min Pixel 7 Pro får nog räcka två år till. Sen är det nog dags för en vikbar.

Om ni skriver in kampanjkoden S24FORYOU när ni beställer en S24/S24+/S24Ultra på Samsungs sida, så får ni 1000kr rabatt plus en gratis Galaxy Watch6 43mm på köpet. Nästan så man blir lite sugen själv.

Lite sugen på en S24 Ultra. Men jag gillar mest mobiler i storleken 6.0" till 6.5" tum som mest. Så den blir lite väl stor (och tung) för min smak.

Ryktas att Google Pixel 9 serien ska ändras lite. En Pixel 9 Pro och en Pixel 9 Pro kompakt med allt annat identiskt som lika bra kamerasystem.

Så jag väntar nog till slutet av året och ser vad som kommer.

Var hittar du det?

Fick ett mail om det.

1 gillning

Från sajten:
image

Om du fäster en MagSafe-laddare på din Galaxy S24 Ultra så kommer det tyvärr bli väldigt svårt att skriva mitt på skärmen med S-Pen.

Skaltillverkaren Dbrand har gjort ett inlägg på Reddit där de beskriver dilemmat med kunder som vill ha MagSafe-skal till deras Galaxy S24 Ultra samtidigt som detta påverkar användningen av S-Pen. Samsung har sedan länge vetat om problemet med magneter och S-Pen och Dbrand länkar till och med till en support-sida som beskriver bekymret redan med Galaxy Note 8.

Dbrands egna undersökning i problemet visar att när en MagSafe-laddare sitter på telefonen så skapas det en cirkel precis där laddaren sitter som blir som ett skyddsfält som förhindrar användningen av S-Pen på skärmen. Med endast ett MagSafe-skal på telefonen beror det på hur starka magneterna är – men respons och precision försämras då med en S-Pen. Dbrands slutsats är att de helt enkelt kommer att erbjuda fler av deras Galaxy S4 Ultra-skal utan MagSafe.

Via: The Verge

S24 serien verkar bli en succé för Samsung:

1 gillning

Fick precis One UI 6.1 så nu kan jag ha extra livliga färger :blush:

4 gillningar

@Smirf här en bra video med lite tips och tricks :blush:

Sedan har vi alltid Good Lock :blush:

1 gillning

Nu har jag haft min S24 i ett par dagar. Den största wowfaktorn är att det bara är att plugga in USB-C sladden för laddning utan att behöva kämpa med att få den att ladda som jag behövt göra på min gamla S10 i två års tid. Det är iofs inte unikt med S24:an och kunde lika gärna varit vilken ny telefon som helst på marknaden.

Den andra är hur pass mycket bättre kameran är än på min S10 och iPhone 12 Pro. Det gäller särskilt den främre kameran. Det går inte beskriva hur mycket bättre den är på S24an. Eftersom jag är borta ofta i jobbet så är det guld värt när jag berättar godnattsagor för barnen på distans.

Annars så var det sjukt smidigt att med Samsungsappen för att migrera inställningarna, bakgrund, ringsignaler, alarm etc. från S10an till S24an.

Jag har inte hunnit testa AI-funktionerna än, men för mig verkar de mest vara en gimmick.

1 gillning

Samsung har verkligen lyckats med S24 serien. AI använder jag insta slowmotion och circle to search. Använt tolk funktionen för att kolla sonens spanska läxa någon gång, annars inte mycket mer än så :blush:

Det fick jag till min Pixel 7 Pro igår

1 gillning

Ja tror att det samarbetet mellan Samsung och Google gjorde det att Samsung var först ut. Precis som Google i sin senaste BFF skriver att de var först med att kunna flytta objekt direkt i mobilen. S24 serien fick ju även den funktionen, fast efter Pixel