Samsung Q95T - e(ARC) bekymmer

Enligt HD-furys hemsida rekommenderar Eden en viss kabel, som minst skall vara 2m lång och längst 4m, enligt hemsidan.

Hur avgörande är det med 1m kabel? Jag tänker ju längre ju större signalförlust.

Hej och välkommen till forumet! Förväntar mig lika många frågor här som via Messenger :slight_smile:

Jag har läst texten och det är inte så att de rekommenderar just 2 meter. Det är bara det att de själva inte har kortare kablar :slight_smile:

Så länge du köper kablar som är certifierade för 4K 60 Hz så är det inga problem oavsett längd (upp till 4-5 meter då, sedan blir det svårare)

Tack för svar. Om dem ej har kortare förstår jag deras formulering :slight_smile:
Jag beställde dock 1m kabel som rekommenderades på hemsidan.

En annan fråga om just arcana. Har en Samsung 2015 med One-Connect box.
När man säger till Google att stänga av tv, gör den det. Men verkar som Apple-tv fortsätter i bakgrunden för cirka 10 sekunder senare så startar ljudet från ATV. Ett fenomen som kommit med arcana.

Har du även en idé där?

Tack för välkomnandet :pray:

Ja det kommer du tyvärr inte undan. Apple TV kommer inte få signalerna så snabbt.

Måste Arcanan kopplas via en tredjeparts-device (exempelvis Apple TV)?
Tänkte om man har en TV utan eArc-port, kan man inte koppla från Arc-porten på TV-n, via Arcana, till Sonos Arc?

Ja du måste ha en tredjepartsenhet som faktiskt ger Atmos. Arcanan kan inte framkalla Atmos från en tv som inte har det så att säga :slight_smile:

Däremot om du har Netflix på din tv är det inte helt orimligt att du redan får Atmos från ARC-porten utan e:et framför. Vilken TV har du?

Alright. Jag har en Q95T, med eArc-port, men Samsungs 2020 One-Connect boxar och Sonos Arc lirar inte bra ihop, ljudet droppar på ett sätt som gör att det inte ens funkar att ha HDMI mellan dessa enheter.

Jag är inte ensam om detta, en oerhörd mängd människor klagar på detta. Läs gärna mer här:

Har du provat stänga av eARC? Det räckte för mig på Q80T (dock utan One Connect-box)

Yes, det är har jag testat. Titta gärna lite i den länkade tråden, så ser du att alla har testat allt. Det enda som återstår är att Samsung löser detta med en Firmware-update.

Och det är inte bara Sonos Arc som inte fungerar, även andra enheter, inkl Samsungs egna Soundbars fungerar inte på eArc-portarna för de som har One-Connect boxar. Skandal.

1 gillning

Ja det är skandal, jag kör ju Q950T men då med en Beam medans Arc:en kör på andra teves.

Samsungs egna Soundbars har ju en extra HDMI-ingång.

Har ställt frågan till Samsung PR nu så får vi se.

1 gillning

Känner ni till problemet med att när arcana och atv varit avstängda ett tag och man startar upp då kommer inget ljud i Sonos arc?

När jag startar atv och en filmupplevelse Netflix kommer ej ljudet förens jag stänger av Netflix och startar igen …

Har du uppdaterat firmware på Arcanan?

Japp, 0.80 har jag. Har du idéer? Någon inställning jag missat?

Nej tyvärr inga andra idéer - vad säger de i Arcana-forumet?

Edit: det finns en sektion om just Apple TV i manualen till Arcana när jag tänker efter!

Liten uppdatering.

Med Samsungs och Sonos senaste Firmware-updates så funkar nu Sonos Arc och Atmos utmärkt.

Perfektomundo!

1 gillning

Hallå i värmen!

Ser om jag kan få liv i denna tråden igen.
Har i dagarna lagt en beställning på en Samsung QN85A. Har sedan tidigare en Sonos ARC med familj och kör allt via Apple TV.
Någon som möjligen har denna tvmodell eller nyligen köpt en ny Samsung tv som upplever att problemen med Samsung/eArc kvarstår med att man inte får ljud via eArc ingången som hänvisats till i denna tråden?
Har försökt googla fram mer info men hittar inget riktigt.

Känner mig väldigt osugen på att köpa en ny tv som inte lirar med Arcen.
Må gott!

Inga kända problem för QN85A eller någon annan 2021-modell :slight_smile:

Tusen tack för snabbt svar, då är jag lugn!:slightly_smiling_face: