Samsung Q95T - e(ARC) bekymmer

Tjenare,

Jsg har bekymmer med att få ljudet från tvn tillbaka till förstärkaren och läste att de var en hel drös med människor som har samma bekymmer då dem kör Sonos ARC tillsammans med Q95T.

Tvn identifierar att det finns en Atmos enhet kopplad till den, den väljer eARC som utkälla för ljud och kan styra förstärkarens ljud om jag höjer o sänker med tv kontrollen på ex Apple tvn.

Nu till bekymret, klickar jag igång någon app på tvn typ Netflix så står de att den kör eARC men den fortsätter o kör ljudet från den andra källan, tvn lyckas inte skicka tillbaka en signal till förstärkaren.

Körde fjärrstyrning med deras support där dem testade nolla portarna etc etc, men gav inget resultat, har väntat på återkoppling på ärendet i över en vecka nu.

Q95T
Denon AVR-X3500H

Nån här som fått igång det och har en tv med oneconnect boxen?

Har du provat stänga av eARC och bara köra ARC?

Inte det. Bara kört på eARC.

@Esse du har ju en likadan tv, har du fått igång det?

Sett denna tråd? Potential Major Issue with 2020 Samsung tv's with One Connect and eARC - Samsung Community

Finns flertalet trådar ute på nätet på olika forum med olika utrustning kopplade mot sina One Connect boxar. Kanske dags o ge de lite attention med en kort nyhet så fler kanske slipper lägga ned timmar med att försöka få igång det.

Jag har Q950TS och med eARC aktiverat fungerar inget - men allt fungerar via vanliga ARC ändå.

1 gillning

Ahh! Då kom jag ihåg fel, sorry.

Men seriöst, galet att den inte vill pusha något via eARC.

Fast det är ju samma TV tekniskt - bara panelen som skiljer.

Men, har du försökt att bara stänga av eARC? Det finns så vitt jag vet i dagsläget inget som den ger som inte ARC ger på dessa teves.

Men hur är de med Atmos, pushar den det via Arc. Finns väl vissa begränsningar?

Atmos-signalen går från Apple TVn - igenom Syncboxen - in i Teven och sedan skickar teven ut den till din Sonos Arc. Det är denna funktionen som också heter ARC (Audio Return Channel)

Tänker vid nyttjande av tvns inbyggda appar, de funkar som de skall om jag använder externa enheter

TVns inbyggda appar skickar ut ljudet till din Sonos Arc.

Syncboxen kommer inte att fungera med dem emellertid.

Jag kör inte via syncbox :slight_smile: kan hända du tänker på en annan tråd från någon annan.

Allt fungerar för mig förutom att nyttja inbyggda appar. Då skickar den inte något ljud tillbaka till förstärkaren. Testade gå över till ARC, samma bekymmer där. Den skickar inte över ljudet.

Ah, sorry blandade ihop!

Arc och eARC är samma sak på Q95T - även om eARC är avaktiverat så har den bandbredd nog att köra full speta på Atmos. Så oklart varför det är huvudtaget går att aktivera och vad som gör skillnad.

Låter väldigt konstigt att det inte vill fungera. Det jag gjorde i början var att dra ut strömkontakterna på både tv och Sonos Arc och sedan satte jag först på teven och därefter Arc:en. Eller om det var tvärt om!

Alltså, eARC AV (så att den bara kör ARC) sedan ut med sladdarna och sätter på teven först. Om det inte fungerar så prova Sonos Arc först och sedan tv.

Hur går det för er med detta? Har nyligen köpt en Q95T och Sonos Arc och dagligen tappar jag kontakt mellan dessa, då ljudet kommer väldigt stötvis var 5-7:e sekund i nån sekund och sedan tyst.
Enormt störande.

Körde med HDMI eArc i inställningarna och har senaste FW, 1403.
Har nu dock ändrat till HDMI i inställningarna, får se om det blir bättre av det. Men tänkte kolla hur du löst det, @F_Wallerstrem?

Kan inte ge annat tips än att prova avaktivera eARC och därmed köra ARC.

Tack @Esse, har fixat det nu, får se om det håller sig ok då.
Men man blir ju besviken att inte Samsung kan lösa detta.

Jag vet inte ens varför de har ett val att ha eARC av eller på - ARC (Audio Return Channel) fungerar oavsett bandbredden är ju den samma i HDMI-porten så högst oklart vad den gör.

1 gillning

Hej, jag kör med en Denon förstärkare men upplever typ samma bekymmer som Sonos Arc användarna. Jag får dock inte ut något som helst ljud från tvn mot förstärkaren. Läser du i tråden jag länkade till så ser du att de är alla möjliga som har bekymmer och att de är OneConnect boxen som ställer till de.

Upplever du att det fungerar bra när du avaktiverar eArc på TVn?

@Esse. Funkar fortfarande skit, lägger av dagligen. Har du HDMI-CEC avstängt på din TV? Kör du med HD Fury Arcana?

Yes CEC på - eArC av.

Ingen arcana