Samsung presenterar 5K-datorskärmen ViewFinity S9

Från sajten:
image

Nu lanseras den nya datorskärmen ViewFinity S9 från Samsung. Skärmen har en hög upplösning på 5K med fokus på både arbete och underhållning.

Samsung ViewFinity S9 är den senaste datorskärmen från Samsung och den har en storlek på 27 tum samt en upplösning på 5K (5 120 x 2 880). Skärmen har fått utmärkelsen ”CES Innovation Award honoree” under 2023 och börjar säljas i mitten av augusti månad.

Datorskärmen ViewFinity S9 har 99% DCI-P3 och 218 PPI som ska kunna återge mer mättade och levande färger med skarpare detaljer. Den har även en standardiserad ljusstyrka på 600 cd/m2 som underlättar arbete i svårare ljusförhållanden. ViewFinity S9 är även TUV-certifierad, “Intelligent Eye Care”, som minskar belastningen på ögat.

Via funktionen “Smart Calibration” kan datorskärmen hanteras via mobiltelefoner för enklare anpassning av skärmen och utan krav på speciell kalibreringsutrustning. Med appen SmartThings kan användare välja bas-kalibrering för en snabb och enkel inställning av vitbalans och gamma. Det finns också ett mer professionellt läge för full kontroll över färgtemperatur, luminans, färgspektrum och gamma. Processen påbörjas genom att användaren riktar mobilkameran mot skärmen och efter kalibreringen visas en rapport med detaljer om de ändrade inställningarna och noggrannheten hos färgerna för Delta E.

ViewFinity S9 fungerar med både Mac och PC och har ingångar för Thunderbolt 4, mini DisplayPort och USB-C. Thunderbolt 4 ger möjlighet att ladda enheter med upp till 90W och överföra data med en hastighet på upp till 40 Gbps. Datorskärmen har en inbyggd 4K SlimFit-kamera som kopplas samman via en ”pogo pin” utan behov av extra kablar eller annan utrusning. Precis som en mängd andra skärmar från Samsung så finns integrerade Smart TV-appar utan krav på ytterligare utrustning.

Rekommenderat pris för ViewFinity S9 är 18 995 kronor.

Källa: Pressmeddelande

Finns det några åsikter om den här skärmen? Väcker den köpbegär?
Liten kostnad upp till Apples egna men då har Apples inte möjlighet till sänkning.
Står i begrepp till att spara till en skärm i den här klassen eftersom jag är trött på lågupplöst text och jag aldrig game'ar.

1 gillning

Tänkte just skriva en liten rant om att Samsung ofta verkar ha kampanjpris i USA på sina premiumskärmar som vi aldrig får ta del av här. Just nu har de Viewfinity S9 för $ 999 men inte motsvarande sänkning i Sverige (19k kr hos Samsung), vanligen ett par tusen mindre hos återförsäljare.

Men upptäckte då att just denna vecka har Power nedsatt pris till 14995 kr. Även samma pris på Proshop.

Prisjakt | ViewFinity S9

Ganska bra pris men fastän jag gärna vill ha en 5k 27” är jag personligen inte redo att slå till på 15k kr just nu. Och när jag väl har råd kanske jag ändå lägger några tusenlappar till på en Studio Display? Tror jag gillar den blanka skärmen på ASD bättre. Å andra sidan får man ett användbart stativ på S9 utan att sälja andra njuren också…

Japp, jag gillar också att köra ner skärmen i botten och tilta svagt uppåt. Bäst för nacken. S9:ans stativ verkar bra.