Sämre garantitid för Ikeas uppkopplade rullgardiner

Från sajten:
image

Ikeas uppkopplade rullgardiner Fyrtur och Kadrilj börjar få några år på nacken och flera har gått sönder – men på grund av ovanligt generös garantitid för dessa produkter så går det fortfarande reklamera om de går sönder.

När rullgardinerna slutligen lanserades i Ikeas butiker den 17 augusti år 2019 kom de lite oväntat med fem års garanti. Det är alltså först den 16 augusti 2024 som de första rullgardinerna inte längre täcks av garantin.

Från och med september 2022 ändrades garantin till tre år. När vi själva kontaktade Ikea så visste inte kundtjänstmedarbetaren att rullgardinerna vi köpte vid lanseringen hade den längre garantin. Men efter att dubbelkollat så fick vi bekräftelse att så var fallet och reklamationen gick igenom.

De uppkopplade lamporna och andra elektronikprylar hade vid lansering 3 års garanti – och så även i dagsläget.

Mina ena av två har nu gått sönder. Motorn brummar till någon sekund utan att något händer. Har testat allt nu i totalt 3h... Så med kvittot ( juli 2020) kan jag alltså kräva en ny?

Japp!

1 gillning

IKEA är överraskade bra och enkla att ha att göra med när det något strular, väldigt tillmötesgående

1 gillning

Det var inga problem att byta, tack för hjälpen! Såg en liten designskillnad och det var att knapparma (upp/ner) är mycket tydligare (upphöjda) i min "nya". Inte för att man använder dessa efter installation men bara en reflektion :blush:

1 gillning

Var på IKEA Linköping och skulle reklamera en trasig rullgardin från 2020 och fick då beskedet att den 5-åriga garantin var borttagen. De kunde inte ens se att den någonsin hade funnits i sina system. Efter en stunds argumenterande och tre telefonsamtal fick jag igenom reklamationen som en goodwill reklamation men jag skulle inte räkna med att kunna få den igen om någon mer rullgardin skulle gå sönder. Jag visade t.ex. denna tråd och pdf på den 5-åriga garantin som följde vid köpet. Kan IKEA verkligen ta bort en 5-årig garanti i förtid? Någon mer som råkat ut för detta?

Nej garantin är ju en del av köpeavtalet som du någonstans godkänner när du köper produkten – nu tror jag ingen prövat ett fall där någon retroaktivt tagit bort garantin men jag antar att det skulle bli ett rätt enkelt fall att vinna hos ARN :slight_smile:

För övrigt är ordet goodwill något som jag verkligen fascineras av – om de har rätt, att du inte har rätt att få hjälp, då finns det inte heller någon anledning att ge dig något. Om de har fel, ja då har de ju fel. Det finns ju inget mellanting. Så goodwill för mig handla ofta om att de vet att du egentligen har rätt, men de vill inte erkänna det, och framförallt vill de inte att du skall berätta det för någon att du får hjälp så de också får hjälp.

Nu gick den andra av mina sönder precis som den ovan tidigare i år (var bara en tidsfråga).

Fick kämpa lite mer med denna reklamation trots att båda var på samma kvitto från 2020. Men till slut allt gott.

Gutt! Börjar kännas som att produkten inte klarar så många upp och ner-gångar som den borde.

Lite som livet!

Haha, så är det. Vet inte varför men tänkte ändå att om Ikea bråkade för mycket tillbaka så köper jag en ny. Det var ändå 4 år sedan köp. Men all heder år Ikea (och infon i denna tråd).

Solen ligger på väldigt kraftigt och länge
på vårt sovrumsfönster, vilket kan vara en faktor. Men oavsett det, 4 år är lite kort livslängd på dessa. Dock, 2 st nya av Ikea utan större problem. Får se 2028 om det är ett framsteg eller samma lika…

I min värld är ju goodwill något man som säljare ger som man inte är tvungen till om man skulle hård dra det hela. I min verksamhet så kan jag ge en goodwill om det är en bra kund och han presenterar problemet på ett vettigt sätt och uppför sig som folk. Då kan man resonera som så att det är bättre med en nöjd kund som kommer igen och man kan tjäna mer pengar på än en missnöjd kund som inte kommer tillbaks. Men kommer det en kund med orimliga krav eller går upp i varv och bär sig dumt åt, då blir det by the book. Då blir det inte goodwill från min sida iallafall.

2 gillningar

En negativ review överglänser ju oftast 10 positiva. Kan tänka mig att det är många kunder som rekommenderar dig vidare till sina vänner och bekanta, så då är det ju viktigt med ett schysst rykte. Men det är klart att kunder som kommer med vettiga frågeställningar också får vettiga svar tillbaka. (Om de inte betalar kontant och dessutom kör elbil förstås, då blir de portade i dörren hos dig :joy:)