Säkerhetsproblem med Eufy-kameror

Vet att det är fler än jag som har dessa kameror här i Bubblan.

Officiellt på deras forum

Men kör man dom i HomeKit Secure Video så är man väl safe.

Yep.

Och det gör man ju naturligtvis :grin:

Plus att Europa ska enligt uppgift inte vara drabbat.

Från sajten:
image

Populära kameratillverkaren Eufy har drabbats av ett allvarligt fel. Användare av deras produkter kunde komma åt andras kameror och inspelningar.

Eufy är ett företag som vunnit stor popularitet under senaste året, främst via de prisvärda övervakningskamerorna Eufy Indoor Cam 2K Pan & Tilt samt Eufy Indoor Cam 2K. Det är på sajten Reddit som det nu avslöjas att användare av kameror från Eufy kunnat ha åtkomst till andra användares kameror samt inspelningar. Felet anses vara så pass allvarligt att användare även haft åtkomst till andras användarkonton. Dessutom har de kunnat kontrollera funktionerna hos deras Pan & Tilt-kameror så med andra ord en ganska allvarlig incident i händerna på fel personer.

Användare som kör kameror från Eufy i kombination med HomeKit Secure Video eller om man satt upp begränsad åtkomst till Internet via deras Homebase har inte drabbats.

Företaget är medvetna om problemet men har inte gjort ett officiellt uttalande än. De som drabbats verkar finnas spridda på olika kontinenter.

Källa: 9To5Mac

Det fortsätter tydligen

1 gillning

Riktigt illa.

Ska bli intressant och se hur de löser det.

Från sajten:
image

Företaget Eufy som har växt sig allt större i Sverige som tillverkare av smarta övervakningskameror för hemmet har enligt uppgifter haft bekymmer med säkerheten.

Extra klandervärt är det eftersom Eufy vill påskina att de tänker extra mycket på säkerheten och är ett lokalbaserat mjukvarusystem. Bakom anklagelserna har vi säkerhetsforskaren Paul Moore som säger sig ha hittat att Eufys kameror skickar bilder till molnet och att dessa bilder också ska gå att få tillgång till utan autentisering. Moore ska enligt till en början ha vidtagit juridisk åtgärder mot Eufy då han anser att de inte följder GDPR.

Eufy har uttalat sig till Android Central att de punkter Moore tar upp går att åtgärda genom att inte aktivera miniatyrbilder i notifikationerna. Eufy påstår att de bilder som skickas till molnet är just dessa bilder och inget annat.

Senaste är att Moore har fäst ett meddelande på sitt twitterkonto där han ger Eufys säkerhetsavdelning tid på sig att utreda det hela och att han inte kommer kommentera det hela något mer. I de tidigare kommentarerna som gjorts säger Moore att kamerornas säkerhet lider av så pass stora brister att det går att via en vanlig URL komma åt kamerornas videoström och att ansiktsigenkänning.

Via: Android Central

Perfekt, slog till på en doorcam i helgen i lördags :slight_smile:

Jag har en i tv-spelsrummet och en i över hundbädden. Så antingen kan folk få kolla på när hunden sover eller när jag slänger handkontroller i väggen och skriker för att jag får tokstryk av 9 till 12 åringar som tokspöar mig i fortnite. Det är bara att välja :sweat_smile:

2 gillningar

Juste så var ditt andra nick. Nolltillit, Anon, heartbleed (Anna) :joy: Får se hur länge det håller med SweSG nu :joy: