Sagan om Drakens återkomst (The Wheel of Time)

Sagan om drakens återkomst (Amazon Prime)

Svagt första avsnitt. :neutral_face:

Håller med men har potential

1 gillning

Kändes som en b-serie men intetsägande karaktärer.

Böckerna var populära när jag gick på högstadiet. Jag tror jag tog mig igenom 4 av 22 (?).

Känns som en serie som kräver tio säsonger om de ska hinna med allt. Blir säkert nedlagd efter två eller tre säsonger.

14 böcker på engelska och i princip det dubbla på svenska. Tror man splittade alla engelska böcker i två när man översatte dem.
Läste dem alla på engelska och har läst om dem ett par gånger genom åren.

Hittade på Wikipedia:

Varje engelsk bok fram till och med den elfte, d.v.s. Knife of Dreams , översattes till två svenska böcker. Senare tog dock bokförlaget Natur & Kultur beslutet att inte fortsätta översättningen av de efterföljande böckerna, vilket gör att det totala antalet svenska böcker i serien förväntas uppgå till 22 stycken, med de tre engelska som avslutning av berättelsen.

1 gillning

De tre sista böckerna är inte skrivna av Robert Jordan utan av Brandon Sanderson. Jordan hade diagnoserats med dödlig hjärtsjukdom så han visste att han skulle dö innan skulle hinna klart med serien. Han skrev klart slutet och lämnade instruktioner till den skulle ta över.
Var tänkt att det skulle bli en bok till men den blev för tjock och blev uppdelad i tre böcker. I mitt tycke så lyfte serien igen efter att Sanderson tog över. Den tappade lite tempo i de sista Jordan böckerna.
Har sett det första avsnittet av serie och lite på det andra och det skiljer en hel del mellan böckerna och serien.

1 gillning

Var någon på Twitter som skrev ungefär samma sak till mig:

Jag tyckte det var dålig bild på de scener som var inomhus i lite mörka scener. Nog trodde jag en nyinspelad serie skulle hålla bättre bildkvalitet. Men det kan ju vara Amazon som stryper kvaliteten på bilden. Vad vet jag!?

Avsnitt två var något bättre men jag är fortfarande inte övertygad.

1 gillning

Håller med. Det är något som känns lite off. Skall kolla på avsnitt 3 också så får vi se. :man_shrugging:

1 gillning

En del obegripliga ändringar från böckerna men är försiktigt positiv.

1 gillning

Sett alla tre som finns ute nu och är positivt överraskad. Hoppas den fortsätter minst lika bra.
Säsong två och tre är ju redan beställda.

Grymt snygg natur som visas fast hela tiden då tänker jag “Det där finns ju inte på riktigt, det är ju bara datagjort” Eller har de hittat fräsigare natur än Peter Jackson gjorde?

Where is The Wheel of Time filmed?

The bulk of the series was shot in Prague, Czech Republic, and its surrounding areas.

Not only did they film in the city, which doubled as the ancient and mystic aesthetic of the show, but the surrounding mountain regions and forests helped portray the long journey the characters go on.

Fan jag såg bara sunkiga ölhak när jag var dör på 90-talet. :grinning:

1 gillning

The Wheel of Time läste jag på engelska för att flera i min bekantskapskrets gjorde det. Men har bara kommit till bok 6 eller 7 tror jag. En serie som verkligen tar tid att läsa igenom.
Den här serien vill jag ju se framöver.

Du slutade där bokserien blir dålig.
Edit: eller iaf inte lika bra.

1 gillning

Bokserien var extremt ojämn i kvalité och det känns som det var många böcker som var filler rakt av, men slutet blev jag rätt nöjd med. Jag har inte sett något av TV-serien, men det måste vara en enorm utmaning att göra något vettigt av historien i filmformat.

Efter en mycket trevande start så tyckte jag den tog sig dom sista avsnitten. Helt okej och kommer nog kolla på säsong 2.
Tycker att många av karaktärerna/skådespelarna var platta och ointressanta.