Så väljer du rätt laddabonnemang inför sommarens elbilsresa i Sverige och Europa

Från sajten:
image

Sommaren närmar sig, och med det kommer också många elbilsägares längtan att ge sig ut på vägarna – både i Sverige och övriga Europa. Men vilken laddlösning är egentligen mest prisvärd och bekväm när milen tickar på?

Här får du en komplett genomgång av alternativen – från Circle K till Ionity och Teslas nätverk – och hur du sparar pengar med rätt abonnemang.

Klassiska kaffeställen: Circle K och OKQ8 – smidigt och tillgängligt, men utan abonnemang

Vi nämner dessa trots att de saknar abonnemang dels är det smidigt om vi inte laddar så ofta men också som bra jämförelsepris.

Deras laddare är lättillgängliga om vi ändå skall stanna för att inmuta ny vätska och möjligen göra oss av med den gamla, de tar kortbetalning och har ett pris strax under 6 kr/kWh.

I stället fokuserar vi på Ionity som både har laddstationer över stora delar av Europa inklusive Sverige och norden samt har prisvärda abonnemang att ta till när vi behöver det. Ionity kostar 5,96 kr/kWh via app och 6,40 kr/kWh via kortbetalning (vissa har terminaler andra kräver att du scannar QR-kod)

• Ionity Power: Kostar 136 kr/mån och sänker priset till 3,50 kr/kWh. Brytpunkten är låg – laddar du mer än 56 kWh per månad har du redan tjänat på att ha abonnemang.
  • Via Elli: Samma pris och villkor som Ionity Power men under namnet Elli Ionity Ultra. Fördelen här är att du också kan använda det till andra DC-laddare runt om i Europa – tänk dock på att det är mycket dyrare.
  • Elli Premium (189 kr/mån): Ger Ionity-pris på 4 kr/kWh men låter dig snabbladda hos andra operatörer för 5,80 kr/kWh. Dyrare, men mer tryggt om du behöver förhålla dig till andra laddare än Ionity på din resa. Dessvärre är inte Circle K med i Elli-nätverket.

Alla dessa abonnemang kan sägas upp med en månads uppsägningstid, vilket gör dem perfekta för roadtrips under sommaren. Notera att priserna per kWh gäller för Sverige men är liknande i övriga Europa.

Priser på laddning med och utan laddabbonemang från Ionity

Priser på laddning med och utan laddabbonemang från Ionity.

Teslas laddnätverk – tätt, tillförlitligt och med medlemskap

Tesla har det mest omfattande laddnätverket både i Sverige och Europa. Som Tesla-ägare har du alltid lägre priser, men även icke-Tesla-ägare kan teckna abonnemang för att få samma priser.

Det kostar 115 kr/mån (eller 1 150 kr/år). Rabatten är drygt 1 kr/kWh men kan vara både lägre men också betydligt mer – upp till 2 kr per kWh om det är generellt högt för stunden – t.ex. från 5,30 kr till 4,10 kr/kWh. Efter några få laddningar har du tjänat in abonnemanget.

Nackdelen är kompatibilitet: alla 800V-bilar laddar långsammare eller fungerar inte alls med vissa Tesla Superchargers.

Prisläget i Europa – särskilt Tyskland

I Tyskland är priserna ofta högre och varierar med elpriset. Här kan kostnaden uppgå till 0,68 euro per kWh (ca 7,5 kr), vilket gör det än mer relevant att ha ett abonnemang.

Plug & Charge – abonnemang via biltillverkaren

Många biltillverkare har egna abonnemangslösningar kopplade till Plug & Charge-teknik. Du kan inte använda Plug & Charge via Elli eller Ionity direkt utan måste gå via tillverkarnas abonnemang – i fallet med Volkswagen är det samma som Elli men med andra namn – dessvärre speglas inte Ellis priser fullt ut längre av någon anledning och ingen av dem har laddning för 3,5 kr per kWh.

• Volkswagen – WeCharge
  • Audi – Audi Charging
  • Skoda – Powerpass
  • Polestar – Polestar Charge – Ger 30% rabatt hos bland annat Eviny och Nima.

Videoversion inklusive jämförelsepriser

1 gillning

Får jag lyfte ett finger och säga att just Tesla nätverket i vissa länder i EU inte är öppet för andra bilmärken att ladda på.

Polen och Portugal är de jag hittat där det inte verkar vara öppet.

Bra info!

Tycker inte om att binda mig. Är gärna medlem, men att betala (om än en struntsumma) för att få lite lägre pris kostar mer än det smakar.

Jag vill ladda där det råkar vara praktiskt för stunden när jag reser och inte jaga en viss station. Det skapar bara onödigt skav.

Med det sagt så tycker jag att det var ett gediget arbete med att ta fram alla siffror och jämförelser. Bra innehåll som vanligt!

Min aversion gäller konceptet med olika abonnemang.

1 gillning

Högintresssant för mig som snart ska åka på långresa i Europa. Blir Stockholm > Köpenhamn > Hannover > Nürnberg > Innsbruck > Modena > Parma > Bergamo > Verona > San Tomaso > Innsbruck > Obersalzberg > Prag, sedan hem genom Tyskland och Danmark. Vad tror ni, klarar man sig med Tesla SuC? Vad jag kan se är Tesla billigast och har flest laddare per station och finns överallt.

Ionity power (139 kr månaden) för 39 eurocent per kWh torde vara billigast genom Tyskland och Österrike . 47 eurocent genom Italien.

Jag ser det nu. Men känns som att man inte kan lita på att det är köfritt på Ionity, de har ju typ 4-6 stolpar per station. Tesla är i stort sett lika billiga, skiljer några ören. Här är Tesla i Verona exempelvis.

Ionity är väldigt lite använt i Europa – Tesla-stationerna har mycket högre belastning – men de har också som du säger betydligt fler stolpar. Oavsett lär du inte stöta på några köer när du kör igenom Europa :slight_smile:

1 gillning

I Tyskland kollar man efter en Aral skylt, sen gammalt. :joy:

Är det bättre att ta Ionity via dem direkt, eller är det samma sak om man kör via Polestar Charge?

Blir en del resa mellan Göteborg, Stockholm, Gotland och södra Sverige i juni och juli och funderar på antingen Tesla eller IONITY, känns lite som det är ungefär same same

Beror ju på vad du har för bil. Har du en 800V så vill du inte ladda på Tesla. Annars kollar du bara ABRP vilka laddare som ligger bäst till längs din planerade rutt :slight_smile: Prismässigt är det marginellt billigare med Ionity i Sverige, men å andra sidan har du större risk att hamna i laddkö där, då det är färre laddstolpar per station jämfört med Tesla.

Vilken rolig resa!. Är själv sugen på att göra en rejäl EU tur denna sommar. Men är nog ganska skönt att INTE köra bil när man är ledig :slight_smile:

1 gillning

Laddar inte på Tesla, men är inte vissa Tesla-stationer (antagligen de av äldre snitt) rätt långsamma, i synnerhet om det är många bilar som delar på effekten?

På Ionity brukar det vara full fräs även på full station. Har hittills upplevt begränsat med köande på laddare under mina år med elbil och det poppar upp nya laddare i ganska hög takt, i alla fall i södra delen av Sverige så risken för kö borde vara rätt liten. Om det någon gång inträffar ett större kökaos på någon plats, kan man förmodligen undvika det med en mindre omplanering.

1 gillning

Estland, lettland, litauen också har jag för mig.

Ja, du får ju köra dig varm på jobbet :slight_smile: Jag har inget emot att bila på semestern. Innebär oftast att man får se en hel del små ställen man aldrig skulle hamnat på om man bara flög direkt till slutdestinationen. Men jag fattar om du är lite less på att köra bil :slight_smile:

1 gillning

Mycket möjligt, inget som jag har upplevt. Men jag har ju en förhållandevis långsam maxeffekt på laddningen på mustangen, 150kW topp. Det brukar den klara av att maxa från typ 10-50% ungefär, sedan börjar det gå neråt men brukar hålla mig stadigt runt 100kW upp till 80% sedan blir det en tydlig drop off. Allt över 80% tar för lång tid för att det ska vara värt att vänta på.

Du får åka tåg istället :slightly_smiling_face: