Så mycket kostar det att driva en laddstation för elbilar

Från sajten:


Att det kostar mer att ladda på offentliga laddare än hemma är ingen hemlighet, men behöver det verkligen vara så? Det korta svaret är ja. Det långa svaret är också ja men mer detaljerat. Se vårt reportage från Elmacken i Gislaved.

Hos Elmacken är priset per kilowatt 4,95 kronor. Det kan jämföras med mellan 1-3 kronor per kWh inklusive nätavgifter som det generellt sätt kostar att ladda hemma i samma elområde (elområde 3). 4,95 kronor är också mycket billigare än vad de flesta andra tar. Normalt är priset för laddning någonstans mellan 6 och 7 kronor per kWh.

Men laddstationer kräver betydligt högre effekt än hemmaladdning och det tar elnätsägarna bra betalt för. Framförallt är det effektavgiften som ställer till det.

Elmacken i Gislaved

Elmacken i Gislaved har fyra så kallade satelliter med två laddpunkter vardera. Det ger möjlighet för 8 bilar att ladda samtidigt. Då delar de på 400 kW som mest.

I fallet med Elmacken så tar det lokala energibolaget en effektavgift på 66 kronor per kW på den heltimme varje månad som effektbehovet är som högst. Det betyder att om den tillgängliga effekten som är på 400 kW (0,4 MW) lyckas maximeras mellan två hela klockslag så kostar det Elmacken över 26 000 kronor plus moms. Då gäller det att all annan laddning den månaden kompenserar för den avgiften.

Elmacken i Gislaved ligger i handelsområdet Smålandia där riksväg 26 och 27 korsar varandra.

Elmacken i Gislaved ligger i handelsområdet Smålandia där riksväg 26 och 27 korsar varandra.

Därtill tillkommer flera andra avgifter till nätägaren och staten. I videon ovan kan du höra mer om detta och även varför Haris Dzafic bestämde sig för att starta igång en egen laddstation.

2 gillningar

Se där! Något för regeringen att ta tag i. Ännu en kontrakproduktiv straffbeskattning för den som försöker göra en samhällsinsats.

Jag har funderat över när det kommer laddstationer som anpassar priset efter timpriset på el med en stor skylt som visar priset just nu . Verkar som att det är något man kommer att få vänta på🤷🏻‍♂️

Mycket bra och informativ video @Esse, tack.

Rifil i Malmö kör på det. Även Incharge anpassar sig över dygnet.

Där ser man :clap:
Undrar vad det kostar just nu med tanke på dagens elpris?

Du kan kolla här; ChargeFinder - Laddstationer för elbilar

Är väl rätt okej?

Helt okej för snabbladdning. :slight_smile:

Kul med så otroligt sakkunniga (och transparenta) människor som Hariz! Vilken stjärna

2 gillningar

Från sajten:


Bortsett från några undantag har alla elbilar en och samma standard när det kommer till att snabbladda dem. Men därefter så skiljer det en hel del. Framförallt är det bra att hålla koll på hur många volt, det vill säga spänning, din bil helst laddar med.

Genom att sedan välja en laddstolpe som korrelerar med bilens spänning så kan du maximera effekten och därmed spara tid.

Detta och mycket annat pratar vi om med Haris Dzavic, grundare och VD på Elmacken i Gislaved.

3 gillningar

Såg den på morgonen, mycket bra intervju!

1 gillning

Kul att höra!

1 gillning

Från sajten:


Vi är tillbaka i Gislaved för att ta reda på varför Elmacken har installerat ett stort energilager på platsen – utan att använda det till sina laddare.

Svaret på frågan handlar om att hjälpa till att balansera elnätet. Det går inte att kombinera med att även ge effekt till elbilsladdarna. Men det är inte självklart att det blir annorlunda i framtiden. Faktum är att det kan vara en förutsättning att ansluta batterilagring till elbilsladdare framöver för att överhuvudtaget klara elektrifieringen.

Vi pratar också om problemet med kyla och elbilsladdning – vilka elbilar är egentligen mest drabbade?

1 gillning

Alltid intressant att lyssna till en företagssam smålänning!

1 gillning