Så fungerar AirPlay 2 och TV-appen på en Samsung TV

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple/sa-fungerar-airplay-2-och-tv-appen-pa-en-samsung-tv/

Vi blev nog alla lite smått förvånade när det meddelades att Samsung och flera andra TV-tillverkare kommer ge utvalda modeller stöd för AirPlay 2 och att Apples egna TV-app skulle gå att installera.

Nu har Macrumors tagit en närmare till på hur bra AirPlay 2 och Apples TV-app faktiskt är på en Samsung TV och det hela ser ut att fungera helt utan några problem. Nedan kan du se vilka tillverkare som kommer addera stöd för AirPlay 2 och i vissa fall även Apples egna TV-app (via Apple):

  • LG OLED (2019)
  • LG NanoCell SM9X series (2019)
  • LG NanoCell SM8X series (2019)
  • LG UHD UM7X series (2019)
  • Samsung QLED Series (2019 and 2018)
  • Samsung 8 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 7 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 6 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 5 Series (2019 and 2018)
  • Samsung 4 Series (2019 and 2018)
  • Sony Z9G Series (2019)
  • Sony A9G Series (2019)
  • Sony X950G Series (2019)
  • Sony X850G Series (2019 85″, 75″, 65″ and 55″ models)
  • Vizio P-Series Quantum (2019 and 2018)Annunced
  • Vizio P-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio M-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio E-Series (2019, 2018 and 2017)
  • Vizio D-series (2019, 2018 and 2017)
3 gillningar

Nice !

Innebär Apples TV-app att jag kommer kunna hyra filmer i 4K? Se serier i 4K? Är det en samlingsapp, hub, för andra tjänster?

Har svårt att förstå vad den gör.

Edit:
Svarar på min egen fråga. Ser ur som att filmer finns i 4K, det här måste testas. Tack för tipset @Marcus_Attefors

Har svårt att se att detta skull ersätta en fysisk enhet. En fysisk enhet kan man ta med sig.

1 gillning

Tv’n är ju också fysisk :wink:

2 gillningar

Då ringer jag dig nästa gång 75" ska med :sweat_smile:

1 gillning

Do it! :joy:

Yes och yes! Så lite så!

Jag antar att det bara gäller själva TVappen, inte hela tvOS, med möjlighet att installera andra appar?
Då behöver man ändå en AppleTV…

1 gillning

Fundering kring detta som jag sökt efter svar på men ej hittat.
AirPlay2 på samsung TV, jag förstår att man kan spela upp material från exv. iPhone/iPad på tvn via airplay2 utan att ha en Apple TV.
Det jag undrar dock är om man kan sätta en airplay2-högtalare som TVns ljud ut, likt man kan välja på Apple TV?

Visst var det så att det räcker med en ny AirPlay 2 kompatibel sonos högtalare för att få hela sonos systemet AirPlay 2. Så att man kan välja tex 2 äldre play1 som utljud från apple tv?!

Visst är det väl så att Apple TV 4th gen har stöd för AirPlay 2 :thinking:

Bara om de blir en aktiv del av en grupp där en AirPlay 2-högtalare är med. Så det blir nog en konstig setup.

Tack @Esse Har en soundbar och sub (icke sonos) via HDMI och sen tänkte jag koppla en play1 i stereo med en SL, nu när du säger att en av dom måste ha AirPlay 2, tänkte att hela systemet blev airplay2 kompatibelt, men kommer inte ihåg var jag läste det… :thinking:

Nej det där är jag tveksam till att det går.

Hittade precis: can sonos play:1 pair with sonos one SL. | Sonos Community går iaf att koppla en play1 med en SL :+1:

Ah läste för snabbt, ja är en en SL så aktiveras AirPlay 2 på gruppen.

Hmm är det så att för att få 5.1 ljud från Apple TV så måste man ha en sonos soundbar? För att i sin tur kunna välja i bakhögtalare i sonos appen. Eller kan man i Apple TV välj var högtalarna står i rummet? Så man på så sätt skulle kunna köpa olika märken på högtalare att köra center/soundbar via HDMI, och sen bakljud via AirPlay2 osv. Men vad jag sett och hört så kan man ”bara” välj vilka högtalare som ska spela ljudet eller inte i tvOS.

Du behöver nog en ljudprocessor som fördelar ljudet

ah ok :+1: