Ryktena kring en bil från Apple återuppstår – men nu är projektet nerlagt

Från sajten:
image

Project Titan som det har tisslat och tasslat om sedan 2015 är fortfarande igång och nu påstår Bloomberg att Apple inte har släppt planerna på en egen bil.

Redan 2015 började ryktena om att Apple höll på att ta fram en egen bil men efter att CarPlay avancerade och börjar gräva sig djupare in i bilarnas teknik så stannade ryktena – fram tills nu. Bloomberg rapporterar att Apple fortfarande har siktet inställt på att tillverka en egen bil som är självkörande. Bilen ska ta sig själv fram på vägarna med kräver att föraren hela tiden har uppsikt och är redo att ta över om något skulle fallera.

Bloomberg fortsätter med att säga att styrelsen på Apple har lagt press på Tim Cook att lägga mer krut på “Project Titan” för att gå från en skiss till en färdig bil som ska gå att köpa 2028. Om Apple fortsatt kommer satsa på mjukvara till bilar eller faktiskt ta steget och göra en egen bil låter vi vara osagt men visst hade det varit lite spännande om de faktiskt lanserade sin egna självkörande kärra?

Via 9To5Mac

Så himla coolt. Kommer öka min insats på Lotto nu..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Ser fram emot att höra om alla problem du får med din Apple Car. :wink:

Undrar om det kommer att finnas en marknad för skal till bilarna så att man inte repar dem.

Det utgår jag från. I Teslavärlden är det förvånansvärt många som folierar sin bil. Det är väl en form av skal..?:grin:

I sammanhanget en frikostig användning av ordet ”redan” i underrubriken :joy:

Kastat i papperskorgen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-27/apple-cancels-work-on-electric-car-shifts-team-to-generative-ai

Från sajten:
image

Efter ett decennium av utveckling ser det ut som att Apple ger upp försöken att sig in i bilindustrin.

En av Apples minst dolda hemlighet var det faktum att bolaget satsade på ett eller flera bilprojekt. Exakt vad det var man ville få fram verkar ha skiftat mellan åren men har handlat om olika grader av autonoma bilar.

Med en bransch som just nu skakas i sina grundvallar på grund av en mindre baklash inom elektrifieringen så ser det ut som att Apple anser att bolaget inte kan tillföra något.

Cirka 2000 medarbetare skall under dagen fått reda på att de antingen blir uppsagda eller kommer få nya arbetsuppgifter inom Apple.

Källa: Reuters.

En bil är rätt komplicerad och mycket annorlunda än vad Apple har gjort hittills. Så jag är inte förvånad.
Det finns andra områden de kan utforska istället som ligger närmare deras kompetens.

Äntligen.

Är det något du längtat efter alltså? :slight_smile:

Jepp. Eller snarare haft åsikten att Apple inte ska ha för spretig produktportfölj.

Jag förstår resonemanget att bilen är den nya datorn. Men håller inte med. Tycker det är lika mycket slöseri med resurser att bygga en egen bil som att försöka skicka folk till mars med egna Apple-raketer.

Bilen är irrelevant för dagens ungdomar.

Jag tror det är bra att Apple fokuserar på att Apple CarPlay skall ta sig in och ta över alla bilar i framtiden – dvs att billtilverkarna står för hårdvaran och Apple för förarmjukvaran.

2 gillningar

Ja, det vore det bästa.

Problemet där är ju att allt fler biltillverkare vill göra en Apple och ha full kontroll över både hårdvara och mjukvara. Och som Apple-användare är det ju svårt att argumentera emot den inställningen. Apple skulle ju inte tillåta att Meta hade ha ett eget operativsystem till iPhone.

Det får de lägga av med :slight_smile:

Tror vi skall se på Apple i bilen så som vi ser på Facebook-appen i iPhone. Det är kombon som är niiiice.

1 gillning

Nu kan de äntligen fokusera på en rund klocka och en miniräknare till iPad!

1 gillning

Har även hört ryktesvägen att ca ett 50-tal medarbetare från bilprojektet fått i uppgift att utreda hur man tar bort strecket på iPhone. Dock enligt uppgift ett komplicerat arbete där första delrapporten ska presenteras 2029 :laughing:

Bara jag som såg fram emot laddningen?

1 gillning

Enligt säker källa var det laddningen projektet föll på :wink:

1 gillning

Kalkylator+ är appen som gäller på iphone och ipad. Så gött med en kalkylator med minne