Rykten om HomePod med skärm

Jag vet inte riktigt, det gäller mest att inte hypa det så mycket.

Vårt lås som låser upp sig automatisk när vi kommer hem, våra hallampor som tänds automatiskt när någon kommer i närheten och kameraövervakinven är dock allt som jag känner är tillräckligt.

Så mycket mer behövs inte, automatik för lampor och lås räcker långt. Resten krånglar mest till det :slight_smile:

Allt beror helt i h hållet på automationerna man sätter upp. Det blir snabbt väldigt komplext för att få det riktigt bra.

Vissa av mina automationer är flera tusen rader kod... :nerd_face:

1 gillning

Att det är ett fiasko menar jag dels att det är så det beskrivs, mer eller mindre, av olika techjournalister(@Esse "det här smarta hemmet har ju kommit av sig rejält", @Marcus_Attefors "ja, det är ju så dött,"
@Esse det har ju kommit av sig helt. Lyssna på podden från 25/11), dels att det är okreativt, dåligt sammarbete mellan olika produkter och dessutom instabilt.
Flera av mina Hue-lampor har tex en förmåga att tappa automatiseringarna och senast ville en smart-pligg inte koppla upp sig. Dumt nog byggde jag in några light-strip från Hue i min platsbyggda bokhylla och två av fem har gått sönder.

Vi har fått lite automatiska lampor, lite musikautomatisering och mobilen som fjärrkontroll. Vad mer? Hur lirar de ihop?

Men jag är glad för de som är glada. Men personligen tycker jag att produkterna inte håller vad de lovade och utvecklingen helt stannat av.

5 gillningar

Håller med dig om det fullständigt. Mitt intresse stannade typ vid lampor och musik. Är glad jag inte lade mer pengar på det hela. Har en luftvärmepump som går att koppla upp, men varför :blush:

1 gillning

Jo, det ligger en del i det. Det smarta hemmet är alldeles för ostandardiserat för att slå på allvar.

Jag har Home Assistant, men ändå är det i regel enklast att använda de smarta prylarnas officiella app. Även om det innebär att varenda pryl har sin egen app.

1 gillning

För mig känns det smarta hemmet ostandardiserat och dyrt. Jag gillar idén men det krävs för mycket energi att få allt att lira ihop.

Sen blir det ju också svindyrt om man ska byta ut alla sina lampknappar, lampor, persienner, lås etc.

3 gillningar

Jag har fått känslan att det är mer besvär än glädje med det smarta hemmet. Bara att säga Hej Siri tycker jag är pinsamt. :joy::joy:

1 gillning

Nja, för just det där enkla tycker jag att det är jättebra och praktiskt.

Vi använder Siri massor med gånger varje dag för att spela musik, sätta timers, kolla utomhustemperaturen, konvertera från imperial till metric... Hon är inte så smart men för enkla frågor är det kanon.

1 gillning

Fattar det där med pinsamt. Är man ensamen hemma går det väl an, men där folk rör sig... No no..:joy:

1 gillning

Vi har nästan allt via homeassistant.
Skulle inte vilja gå tillbaka, alldeles för bekvämt med alla automationer.

Men det har tagit flera flera flera timmar att få ihop allting. Man måste ha ett intresse annars kör man fast fort.

3 gillningar

Stänga av belysning, aktivera kameror, slå på eller av larm är ju smutt, med automationer.
Låsa upp dörrlås och slippa nyckel är fint det med.
Men allt detta mög med uppkopplade hushållsmaskiner är ju bara ett skämt

Pinsamt blir det ju eftersom Siri ofta inte fattar eller har alldeles för lång responstid till att nått svar kommer vilket gör det stolpigt.

Känner inte alls samma ”tröskel” när man nu kunnat börja prata naturligt med ChatGPT, går ju att avbryta och man får svar direkt, fattar kontext osv. När detta väl hittar in i Siri så tror jag att pinsam-tröskeln sänks även här.

1 gillning

Jag har tänkt på att alla jag känner som inte ör ungdommar pratar med en speciell röst när man pratar med Siri eller motsvarande. Man blir extra tydlig och pratar lite högre och därmed lite konstlat. Frågan om det är enbart psykologiskt eller om det behövs? Men ett tecken på att det inte är naturligt är det.

Ja vad brukar du säga? Man ska stå över den sista ölen. :joy::joy:

Trodde det var första man skulle stå över så man slipper tänka på det sen.

Den första är ju den bästa, då är man ju fortfarande vid sina sinnens fulla bruk. :joy::joy:

1 gillning

Kan det var det som gör att Siri inte förstår mig..? :sweat_smile:

1 gillning

Det hjälper inte att vara skåning. :joy::joy:

Nu har han ju sinnena fulla med bruk :joy:

1 gillning

Men det tycker jag förklarar sig själv..:joy::joy:

1 gillning