Rykten om HomePod med skärm

Personligen så skulle jag inte vilja ha en AppleTV inbyggd i högtalaren. Högtalare brukar vara betydligt längre än en AppleTV.
Men definitivt en soundbar från Apple tack. AppleTV får gärna ha en FaceTime-kamera med. Vet dock inte hur mycket jag kommer använda den efter att nyhetens behag har lagt sig :slight_smile:

Hade du varit villig att betala ~25kkr för en sådan?

(Håller med om att det hade varit en bra produkt men med Apple-priser tror jag det hade blivit för mycket pengar för många)

HomePod kostade ca 4000
AppleTv kostar ca 2000
4K kamera Brio kostar ca 2000

Apple skulle kunna sälja ljudlimpan (soundtrack) gör ca 10000–12000kr. Sonos Arc kostar ungefär 9000–11000kr och då ingår ingen kamera, AppleTV.

Med rätt mjukvara kan den lätt bli en fullfjädrat konferenssystem, t.ex. Zoom, Teams eller FaceTime. Dessa system kostar ca 20000–40000kr beroende på konfiguration. Då bli Apples lösning ”billig”.

1 gillning

Jag hoppas verkligen det kommer en ny kraftfullare HomePod och jag tycker soundbar känns som ett naturligt format som dessutom borde vara lättare för Apple att sälja än den gamla stora HomePod. HIFI verkar vara mycket mer nichat än hemmabio och stämmer väl in med satsningen på AppleTV+.

Dessutom relativt billigt för Apple att bygga in en camera med center stage och en AppleTV om dom skulle vilja det.

Varför skulle Apple ta 4000kr för en ljudlimpa som sonos tar 10000kr för?

Ryktas om nån ny modell:

Jag förstår inte varför det ska vara en skärm på den? Som det fungerar nu duger gott att man startar musiken på telefonen och för över genom att föra telefonen nära högtalaren.

Jag föredrar Google Nest Hub med skärm över Google Nest-högtalarna alla dagar i veckan. Inte så mycket att jag går fram till den och trycker men mer att man får en visuell bekräftelse på vad som händer.

Jag hade velat ha både och. I köket en rejäl HomePod med skärm som man kan få lite info. Sedan på andra ställen en vanlig HomePod.

Från sajten:
image

Apple ryktas släppa en ny HomePod nästa år och nu tros Apple överväga att använda ett mer avancerat användargränssnitt till den.

Nästa HomePod ryktas få en skärm och förväntas både låta och bli ungefär lika stor som nuvarande modell. Den förväntas även få det nya chippet som kommer till Apple Watch Series 8.

Tidigare modeller har haft simpel touch-funktionalitet vilket Apple nu kanske ändrar med den nya modellen. Med Multi-Touch kan den få mer avancerade kontroller och det skulle underlätta att flytta över gränssnittet för HomeKit från iOS 16 till högtalaren.

Via: Macrumors

Tusan, jag som precis köpte en till Homepod OG.
Samtidigt, med en skärm kan den inte leverera ljud i den riktningen skärmen är riktad - vilket också borde vara riktningen där jag står.

OG Homepod är byggd som en sub med 7 små tweeters runt om längst ner. Så det finns mycket yta ledigt på sidorna som inte är direkt luft/ljud-förande.

Eller så smäller man på ett AppleWatch-interface på toppen. Varför inte ett runt som banar väg för en rund AW :laughing:

Bilder från iFixit


2 gillningar

Från sajten:
image

Apple sägs arbeta på nya, uppdaterade versioner av sina smarta högtalare, HomePod. Dessutom väcks ryktet om en enhet med inbyggd display till liv igen.

Det är reportern Mark Gurman på Bloomberg som i sitt senaste nyhetsbrev nämner nya produkter från Apple. Enligt honom ska det komma en uppdaterad version av HomePod mini samt två andra enheter vilka ryktas vara en återkomst av en större HomePod samt en smart högtalare med inbyggd display.

Även om detta är rykten i nuläget och om de förverkligas så sker det inte förrän slutet av 2023 eller början av 2024 så vi får hålla hårt i pengarna ett tag till. Enligt Mark så har Apple åtminstone minst 4 nya enheter för det smarta hemmet på gång i sina utvecklingslabb men inte alla lär nå marknaden. Mest troligt är en dyrare HomePod vilket det ryktats om ett tag nu.

Kodnamnet för den nya HomePoden är B620 och sägs använda samma S8-chipp som kommande Apple Watch Series 8 och ha ungefär samma storlek och ljudkvalitet som original-HomePoden.

Apple HomePod får stöd för Spotify

Uppdateringen av HomePod mini sägs primärt kretsa kring stöd för Bluetooth 5.2 eftersom en uppdaterad audio-codec nyligen släppts.

De övriga produkterna som nämns är en kombinerad iPad och högtalare som lämpar sig för köket samt en enhet för vardagsrum som kombinerar en Apple TV, kamera och en HomePod. Vilken enhet ser du helst i ditt hem?

Källa: 9To5Mac

Jamen, släpp den för Sverige nu!
Och uppdatera betan för HomePod med stöd för svenska!

(Nej, jag tror inte att Apple läser denna tråd så jag vet att jag talar ut i tomheten)

Från sajten:
image

Skärmen kommer att bli en länk till ditt smarta hem och självklart kommer du kunna ta videosamtalen på den.

Ryktena om en HomePod med skärm har cirkulerat ett tag och nu tror analytikern Ming-Chi Kuo att den släpps nästa år. Skärmen sägs bli sju tum stor och tillverkas av kinesiska tillverkarna Tianma.

Mycket fler detaljer än så får vi inte reda på men det kommer bli Apples motsvarighet till Googles Nest Hub och Amazons Echo Show. Förhoppningsvis blir priset lite lägre än kostnaden för nuvarande HomePod mini och iPad mini kombinerat.

Via: Macrumors

Hade ju varit trevligt om den inte var lika begränsad som nest hub. Kunna köra Netflix eller ngt liknande direkt i den istället för att behöva casta från mobilen till den.

En Nest Hub kostar runt 1000-lappen ny och under 500-lappen beg och ljudet funkar väl i ett kök eller dyl.

En HomePod med display från Apple lär ju bli apdyr i jämförelse, som vanligt när det gäller Apple.

Stor fördel till Google här som faktiskt har bra produkter till väldigt bra priser.

Men ja, den som lever får se!

Förstår inte alls grejen med en skärm på högtalare.

2 gillningar

Fast vad kan du göra med den?
Känns som en så otroligt begränsad skärm.

Det smidigaste jag kan komma på (nå jag har aldrig använt en skärm för recept) MEN om man har en ringklocka tex då är det nice att ha en skärm här och var så man kan se vem som ringer på (inte bara i telefonen) samt om man har den i köket så kan det va mysigt att spela musikvideos, eller låta dottern (4år) kolla youtube medans man lagar mat osv.

Plus att man får bättre koll (visuell koll) på det man ber/frågar om, plus att man även då kan sköta det smarta hemmet visuellt och inte bara med röst eller telefon :).