Robotdammsugare vad tänka på?

Tjenare!
Vi har länge funderat på att skaffa en robotdammsugare till hemmet för att slippa allt grus och brödsmulor på golvet som är ett ständigt irritationsmoment. Den kommer som sagt köra mest i hall och men om den grejar tröskeln till vardagsrummet hade det varit ett plus.
Vad jag vill ha en som inte för ett himla väsen som är smidig att programmera när den ska städa på dygnet och vilka rum samt att den gärna får klara högra trösklar (1-2cm).
Budget ca 3000 riksdaler hade vi tänkt lägga som max.

Jag har själv en Xiaomi Mi Roborock S5 hemma som jag tycker fungerar väldigt bra, den kostade dock mer än 3000kr men tror dom har budgetvarianter.
Verkar som att dom bara heter Roborock numera:

En över din budget och en under, båda har fått bra betyg.

Jag vet inte hur dom är med trösklar men min S5 imponerade ibland med att ta sig över en hög tröskel jag hade i förra lägenheten.
Anledningen till att jag inte använder den nu är enbart för att min katt försöker mörda den varje gång jag kör.

1 gillning

Har kikat på dessa, tänkte fråga om du upplevt mycket problem med att den fastnar ofta?
Har en ganska tjock matta i vardagsrummet som jag funderar över om det eventuellt skulle vara ett problem.

Nej inte direkt, eller jag plockar alltid bort saker som kan vara i vägen när jag kör den. Som att jag ställer upp stolar, ser till så sladdar inte skulle vara i vägen för i sladdar kan den fastna.
I mattans fall tror jag det beror på om den har långa fransar och så?

Inga fransar men sladdar till telefoner och paddor plus kläder som ungarna gärna sprider omkring sig lite över allt. ;(

Hittade denna från Xiaomi som verkar ha allt jag efterfrågar plus inom min budget dessutom.

Ja det får man ju ta upp för annars blir det inte kul haha, robotar är ju mer känsliga på det sättet.
Den är säkert bra! Min är XIaomi men antar att Roborock gått vidare och blivit eget märke, tror det är samma sak.

Jag har kvar min men har köpt en Dyson som jag använder nästan varje dag istället, men det är ju pga min katt som inte kan bete sig.

Vi köpte en S6 för ett drygt år sedan. Fungerar väldigt bra tycker jag. Kläder, sladdar och dylikt som ligger och skräpar kommer skapa problem. Oavsett modell du väljer. Möjligtvis att de senaste och dyraste modellerna kan undvika vissa saker. Men de verkar vara utanför din budget.

Våran körs igång när den sista av oss lämnar hemmet (triggas av Home Assistant). Det innebär att vi aldrig plockar undan när den ska köra. Vi har istället sett till att hemmet är så preppat som möjligt för att den ska kunna köra utan att vi plockar undan innan. Man lär sig rätt snabbt vad som funkar och inte funkar. Det går ju också att lägga in zoner och väggar på kartan där dammsugaren inte får köra för att undvika problem.

Jag har bara haft S6:an och skulle nog säga att den inte är så kul att köra när man är hemma. Finns säkert de som tycker den låter ok. Men vilken dammsugare är tyst å andra sidan?

Jag vet inget om de andra modeller som länkats till, men jag kan rekommendera S6:an baserat på mina upplevelser.

3 gillningar

Nej så klart måste det vara undanplockat så gott det bara går och kanske kan jag få barnen att inse att det skapar problem om dom inte hjälper till att hålla golvet fritt från kläder osv.

1 gillning