Roborock Q8 Max+ - Självtömmande robotdammsugare till lite rimligare pris

Från sajten:


Roborock fortsätter att fylla på sin serie av robotdammsugare och nu är det dags för oss att utmana Q8 Max+ med skitiga golv.

Med en rad imponerande funktioner så lovar Q8 Max+ att hålla rent golven i våra hem. En sugkraft på 5500Pa, moppfunktion och en helautomatisk basstation. Den stora frågan är om det ens finns några nackdelar med en så attraktiv prislapp? Missa inte vår videorecension så får ni veta exakt vad vi tycker om Roborock Q8 Max+.

Recension: Roborock Q8 max+

Fördelar

  • Bra funktioner
  • Sugkraften
  • Tömmer sig själv på damm
  • Basstationen

Nackdelar

  • Moppfunktionen

Detaljer

  • Rekommenderad rengöringsyta: 300 kvadratmeter
  • Zonstädning: Ja
  • No-go linjer: Ja
  • Påslös: Ja
  • Dammbehållarens volym: 470 ml
  • Moppning: Ja
  • Vattenbehållarens volym: 350 ml
  • Mattavkänning under moppning: Nej
  • Mattavkänning under dammsugning: Ja
  • Filter: HEPA
  • Filtreringsgrad: HEPA 12 (E12)
  • Fjärrstyrning: Styrs av en app
  • Timer: Ja
  • Kalenderfunktion: Ja
  • Automatprogram: Ja
  • Programmerbar: Ja
  • Virtuell väggfunktion: Ja
  • Typ av rörelsesensor: Laser
  • Ljudnivå (dB): 67 dBA
  • Effekt: 59 W
  • Antal sidoborstar: 1 st
  • Batterikapacitet: 5200 mAh
  • Batteritid: 240 min
  • Batteritid (upp till): 4 h
  • Laddbar: Ja
  • Laddningstid: 6 h
  • Fortsätter rengöringen efter laddning: Ja
  • Batteriindikator: Ja
  • Batteridrift: Ja
  • Typ av batteri: Li-ion
  • Typ av laddningskabel: Dockningsstation
  • Tömningsstation: Ja
  • Vattenfyllning: Nej
  • Dammkapacitet: 2.5 liter
  • Pris: Ca. 6200 kr (Se aktuellt dagspris hos Prisjakt)

Sammanfattning

Med en överkomlig prislapp erbjuder Roborocks Q8 Max+ mycket av det man kan önska sig. Den imponerar med en sugkraft på 5500Pa och dubbla borstar som ser till att golven håller sig rena. Den helautomatiska basstationen tömmer robotdammsugaren och minimerar underhållet. Dock är moppfunktionen mindre övertygande - den tenderar att sprida ut vattnet med mopptrasan utan att göra golven särskilt rena. Trots detta är denna robotdammsugare värd att överväga - då den erbjuder effektiv dammsugning till ett bra pris.

Betyg: 3.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Riktigt bra genomgång, som vanligt @Sevis ! Tycker den här känns nästan konstigt prisvärd eftersom den dessutom har tömnings station?

En fråga, vad heter inställningen där du väljer väljer om den ska längs med parkettgolvet? Har en äldre Roborock men hittar inte inställningen.

1 gillning

Stort tack! :slight_smile:

Kan bara hålla med dig! Det är en riktigt bra maskin!

Inställningen heter Floor Cleaning Settings, och den ligger direkt på första sidan. Men tyvärr har du inte den i din robot.

1 gillning

Kanonbra! Blev sugen att byta ut S6 PURE.
@Sevis , skulle du kunna skriva ute lite mått till mig? :innocent:
Jag är intresserad av följande mått.

  • Mått på dammsugaren
  • Mått på stationen
  • Höjd på dammsugaren parkerad i stationen.

Hej, fixar detta imorgon åt dig! Hoppas det funkar?

Ja såklart :heart_hands: tack

Mått på själva dammsugaren finns på Webbhallen exempelvis.

image

Resten kan säkert @Sevis ordna :slight_smile:

1 gillning

Hej på er! Ångrar mig! :joy: Såg en recension om Q5 (av @Sevis ), och den verka är bättre då dammbehållaren är större, plus att priset med station är 4500kr.

Så det är Q5 Pro+ som jag är intresserad av att veta måtten på :grinning: men dem ser rätt likvärdiga ut :nerd_face: kanske t.o.m. är likadan station de båda använder.

Där har du måtten på Roborocks hemsida.

1 gillning

Tusen tack! Ska ha den under soffan, så ska mäta lite så den kan stå parkerad undan slå i under. Så om det funkar så ska bara huvudstationen sticka ut. Se om jag får igenom det hemma :grimacing::grimacing::grimacing:

1 gillning

Nån som kan skicka måttet på själva dammbehållaren så hade jag blivit grymt glad :heart:

Tanken är att ställa den som på bilden, men vill veta måtten, så den inte skämmer för mycket :blush:

Här ser du att den är knappt högre en själva roboten. Ca 10cm

Robotens mått är fine. Men behållaren till huvudstationen (stora dock stationen), saknar jag mått på :blush:
På dem måtten jag hittar så är själva bottenplattan inkluderad. Vill bara veta hur stor stationen är :smile:

Det står ju i den bilden jag skickade längre upp.

Nej. Där är bottenplattan inräknad i måttet. :blush: kolla gärna på min bild så ser du vilka mått jag är intresserad av :grinning: