Roadtripp till Norge

Frun, hunden och jag tänkte ta en roadtripp till Norge i sommar. Vi tänkte åka från Stockholm efter midsommar. Vet att en del här inne varit i Norge och åkt runt. Har själv bara varit i Oslo några gånger. Så gjort en liten rutt vi tänkte ta och tar gärna emot tips på ställen och saker man inte får missa och då främst runt Hemsedal, Bergen, Stavanger och Kristiansand. Kan även vara ställen på väg eller en bit ifrån. Runt 10 dagar tänkte vi vara borta.
Så hit me up!:norway:

Och är det något speciellt man skall tänka på när man bilar.

Autopass är bra att ha för att smidigt hantera tullar och färjor
https://www.autopass.no/en/user/foreign-vehicles/

2 gillningar

Gissar att ni har koll på kraven på hunden? Men lika bra att påminna, vi funderade i liknande banor men låter nog hunden bo hos mina föräldrar i så fall :slight_smile:

1 gillning

Yes. :+1:t3:

Jag hade siktat mer norrut, väldigt imponerande landskap där och inte många mer mil än den sträckan du har där.
Jag har aldrig åkt sträckan Stavanger -> Oslo efter kusten så vet inte hur det ser ut där.
Jag har gjort 3-4 roadtrips i norge senaste 3 åren så har väl tips när det gäller vägar. Höjdpunkterna i vestlandet har varit Geirainer och Hardangervidda. Ett ställe som brännt sig fast i minnet är fjorden inne vid Loen , vattnet låg helt stilla och det var kanonväder så tar med det som ett stopp också.
Jag skulle föreslå t.ex. Stockholm -> Trollstigen -> Geiranger -> Loen -> Bergen -> Hardanger bron -> Odda -> Göteborg
Den här sträckan blir bara cirka 20-30 mil längre än den du har där. Jag missar säkert många ställen men det kommer garanterat mer tips från andra här

Trevlig resa :slight_smile:

3 gillningar

Gjorde det förra sommaren, tog sikte på Stavanger bara, sen freeroamande vi dag för dag upp till trollstigen under några dagar, sen hem mot Stockholm igen. Var borta 10-11 dagar.

Du kommer inte så långt på en dag i Norge så ta det bara lugnt.

Skönt att inte planera för mycket. :slight_smile:

Fixa Autopass såklart innan som @Bjorn länkar til.

1 gillning