Ring kamera hackad, creepy

https://www.nbcnews.com/news/us-news/man-hacks-ring-camera-8-year-old-girl-s-bedroom-n1100586

Man hackade en ring övervakningskamera som fanns i dotterns rum.
Lägger ut denna så ingen litar för blint på sina kameror :persevere:

Och Ring själva övervakar sina konsumenter…

Som jag informerade @Esse om igår när det gjordes reklam för deras produkter här :slight_smile:

Det var inte Ring själva som blev hackade utan man kom åt folks lösenord till kamerorna via en extern tjänst där man hade sparat dem. Läs mer hos New York Times.

Det här är anledningen varför jag aldrig skulle koppla upp kameror på insidan av huset mot någon extern molntjänst oavsett leverantör.

Jag kan tycka att man är varsam med vart man sätter kameran ändå.
Även om den inte är uppkopplad mot en molntjänst så finns det en chans :sweat_smile:

Det känns som helt rätt väg att gå, att man har en egen server där materialet lagras. Dock tappar man ju möjligheten att se hemmet live om tex larmet går, men det kan man kanske lösa från den egna servern.

Kan alla routrar sätta upp det på det här sättet, hittar inget enkelt sätt att göra det i min Google WiFi?

Jag tror vi behöver göra ett reportage om detta va @nikka?

2 gillningar

Är den inom ditt nätverk och inte externt ip-nummer ut mot nätet så är det nog lättare för någon att ställa sig i fönstret med en kamera.

Oavsett är det viktigt att hantera sina kameror med säkerhet, jag är inte säker på att världen skulle klara av se mig springa runt hel eller halvnaken.

Hehe det är inte världen som är ute efter din kropp.
Kan vara en läskig stalker från teknikbubblan eller ditt samhälle med tillräcklig ihärdighet :sweat_smile:

Alltså, tro mig, det finns en tid då min kropp behöver basoneras ut för världen men fram tills är det mer ofrivillig skräckfilm!

Du klankar alltid ner på din kropp i podden men du jobbar ju med en hälso/kostrådgivare så varför utnyttjar du inte det?
Jag som professionell jojobantare/säsongs-gymmare skulle vart på han direkt. :grin:
Gjort en utmaning med teknik här på Teknikveckan kanske, ett halvår med träningsklocka, withings-våg, kost och träningsschema från @Thor.
Det är 6 månader kvar till beach 2020 @Esse :grin:

Kallar du precis @Thor för professionell kostrådgivare? :sweat_smile:

Det handlar inte så mycket om att klanka ner som att konstatera faktum - problemet är inte heller okunskap eller prylar utan att beroende är ett mycket speciellt tillstånd som inte går att kämpa emot utan man måste ta sig runt det, vilket jag för övrigt jobbat fint med de senaste 2 åren och ungefär 40 kilo.

1 gillning

Det är väl än värre när tillverkaren Ring själv spionerar på användarnas videofeeds och även ger tillgång till kartor åt polisen över var alla användares kameror finns.

@nikka har gjort en genomgång och förklarar problemet.

1 gillning

Jepp. Vi skulle kunna göra en genomgång av för- och nackdelarna med molnbaserade respektive egen-hostade övervakningslösningar (både ur ett integritets- och ett säkerhetsperspektiv). Om jag får tid nu under julen gör jag en liten guide för hur egen-hostade lösningar bör konfigureras för att hållas säkra.

6 gillningar

Anledningen till att jag hostar eget med hjälp av Synology Surveillance Station. Full kontroll. :smiley:

Var köpte du kameror och vilka?

Jag kör 4st TP-Link NC450, passade mitt behov bäst. :slight_smile:

https://www.synology.com/en-global/compatibility/camera

Inatt vaknade jag av ett 15 tal sms från ring att någon försöker logga in på mitt konto.

Jag har ett app-specifikt lösenord för ring så jag köper inte alls att det är någon yttre verkan som gjort att kontot blivit hackat.

Efter att jag kontaktat ring var deras första fråga om jag använder homebdrige, vilket jag inte gör.

Möjligtvis om den är på ett avskilt VLAN, annars är det bara att stega in via en ägd dator i nätverket.