Reser till Kroatien och makarskaområdet

Jag och frun reser den 2:a juli till Makarska Kroatien och vi är nyfikna om det finns några i bubblan som varit där förut och som kan tipsa om lite saker vi bör göra eller se? Vi har en dag planerad för att bila ner till Dubrovnik för att se platsen där King's Landing i Game of Thrones filmades :slight_smile:

1 gillning

Vi bilade ner till Kroatien sommaren 2018, älskar Kroatien!
Vi bodde i två Airbnb-boenden, ett på fastlandet precis norr om Split, och ett ute på Hvar. Boendet på Hvar var magiskt, det var som att komma till ett paradis med blått vatten, mycket segelbåtar, öar runtomkring osv.
Var på ett bröllop i Makarska våre 2015, precis innan turistsäsongen drog igång, och sommaren 2014 bodde vi på hotell på ön Brac.

Mitt tips är att ni åker (med eller utan bil) ut till öarna, Brac eller Hvar, det är fantastiskt vackert. God mat och goda viner. Jag tycker kroaterna är grymt bra på fisk, om man gillar sånt! Grilled sea bass med lite potatis och vitlök är magiskt!
Undvik turiststäderna, även om Makarska är fint så är det inte samma sak med 20.000 turister. Ett besök i staden Hvar på ön ger heller inte speciellt mycket om du frågar mig. Mysigare och trevligare då med de lite mindre stränderna och byarna.
Den hyfsat nya motorvägen som går genom landet är smart om ni vill komma snabbt fram, annars är de mindre vägarna betydligt trevligare om man vill se mer av landet.

Så kanske inga konkreta supertips, men ni kommer få det bra hur ni än gör. :slight_smile:

Bifogar utsikt från vårt boende på Hvar.

1 gillning

Vi köpte en lite lägenhet 2018 i Podgora, ca 2h söder om Split. Har tyvärr inte varit där sedan pandemin.

Du har bergsmassivet Biokovo, där går det att ta dagsturer med eller utan guide går även att cykla mountain bike där.

Går även att promenera från Makarska ner till Podgora via Tučepi om jag inte kommer ihåg fel (via en eller två nudiststränder).

Ska se om jag kommer på mer. Ett till tips är att prova åka till Podgora eller någon mindre ort längs kusten om ny tycker det blir för mycket folka i Makarska.

2 gillningar

Om ni har tid på en fin dag så tycker jag detta är värt ett besök

Biokovo Skywalk
+385 21 616 924
https://goo.gl/maps/RVz6GupwEXAk3qNQ8

1 gillning