Renoveringsfundering

Vi har några rum i huset vi ska renovera, nya golv, tapetsering mm.

Nu har vi kommit till blivande sovrummet. Idag ligger ett laminatgolv där (se bild längre ner).

Vi hade inte valt att lägga ett sådant själva. Men det är inte hemskt. Under laminaten är det spikad masonit på grangolvet.

Dessutom ska vi ha en stor matta och stor säng i rummet så golvet kommer knappt synas.

Men det är ändå tre olika alternativ att välja :sweat_smile:

1. Behålla befintligt golv
  2. Riva bort laminaten och spikade masoniten och lägga ekparkett
  3. Riva bort laminaten och spikade masoniten, slipa och behandla undergolvet (granplank)

Pengar spelar inte så stor roll, det är snarare insatsen av egen tid som är begränsad.

Garderobsväggen står på befintligt laminatgolv, så rivningen däromkring kommer vara lite jobbig då jag kommer behöva såga längs med garderoben.

Om jag inte byter golvet är jag rädd att jag kommer störa mig på gamla golvet :sweat_smile:.

Hur hade expertisen här gjort? @richardtenggren

Är golvet ok i skick och knappt kommer att synas hade jag nog låtit det vara som det är. Bättre att lägga tid på annat i huset.

4 gillningar

Jag hade ju kört 2 eller 3, men jag är ju inte klar än med vår renovering så :man_shrugging:t2::sweat_smile:

Att slänga dit ekparkett går fort och du får ett stryktåligt golv som ändå känns varmt mot för laminat. Grangolvet är ju charmigt men troligen aldrig tänkt att se dagens ljus, samt massa spikhål att lägga igen?
Vi valde ju gran, men de har ju sina nackdelar, typ att det är mjukt mot för ek, även om jag älskar det med lite vit Osmo på :blush:

1 gillning

Hade nog känt samma och det är alltid bättre att gråta en gång, så i det perspektivet säger jag alternativ två.

Samtidigt har ju @RolexJocke en poäng i hur han förordar alternativ 1.

1 gillning

Alternativ 4: Heltäckningsmatta på laminaten är inte ett alternativ? Det är väl något helt annat idag än de som lades för 40-50 år sedan? Har ingen erfarenhet själv men tycker mig se på olika ställen att det är mer vanligt nu igen.

1 gillning

Har sett det också men är inte så sugen på heltäckningsmatta

Är det inte lite av en budgetfråga också? Har jag pengarna och det inte tränger ut andra saker så skulle jag köra på 2, men finns det andra hål att stoppa pengarna i så skulle de bli 1.

Vet faktiskt inte hur grangolvet ser ut under. Spikhålen från masoniten löser sig nog med en slipning.

Men går fortare att lägga ekparkett än att slipa och behandla undergolvet i gran.

Som sagt är nuvarande laminat helt ok och bara 2-3 kvadrat kommer synas pga matta och säng. Samtidigt är det lättare att byta golv nu när rummet nästan är tomt, än när det är tapetserat och en 180-säng står där :sweat_smile:

1 gillning

Kommer undan med golv för 4-5000 för det rummet. Så inga stora pengar. Snarare handlar det om tidsbesparingen nu när man har småbarn :sweat_smile:.

Frugan är inne på att strunta i att byta golv nu men jag lutar mer åt att byta

Tid är också pengar, men med de summorna skulle jag byta.

2 gillningar

Det luriga blir att kapa laminatgolvet mot garderobsväggen, men där tänker jag att en fejnsåg bör funka. Eller vad tror @richardtenggren?

2 gillningar

Behåll det eller byt färg.

Ja det borde gå fint! :ok_hand:

1 gillning