Rengöringsmedel i robotdammsugare?

Hej hallå bloggen!

Har en Roborock S8 MaxV Ultra och saknar den där doften av såpa när den har moppat golven. Roborock själva skriver att man inte ska ha i såpa i tanken utan enbart använda deras medel som ska vara anpassat för maskinen.

Nu till min fråga, är detta bullshit? Känns helt orimligt att betala närmare 200 spänn för 200 ml rengöringsmedel. Hur gör ni med era robotar?

De få gånger jag moppar med min S7, häller jag bara lite såpa direkt på microfiberduken, men moppen är rätt kass på den generellt.

Kör med lite såpa bara, inga problem. Vanlig grönsåpa.

Jag har S6 och fyller på lite med rengöringsmedel då och då, inte sätt någon ”skada” på produkterna.

Jag har QRevo och jag häller i lite golv rengöring som som luktar gott.
Jag testade först lite såpa, men det satte snabbt igen filtret som hämtar vatten så den körde tomt ett antal gånger innan jag förstod att det blev lite dåligt moppat.

Drar liv i denna.
Har en Dreame MOVA E30 Ultra. Överlag nöjd med dammsugning och de roterande mopparna. Den har ingen vattentank, men inställd i app att var 5kvm återgå till basstationen för att fukta upp mopparna.

Kör nån kapsyl grönsåpa i 5L tanken i stationen, men känner som @Marcus_Attefors att fräscha, rena doften uteblir :thinking:
Läste det @Bulldog76 skrev om att såpa satte igen tanken (?).

Har nån knäckt en bra blandning, eller tips på rengöring? :nerd_face:

jag har för tillfället detta Ajax Mediterranean Flowers 1000ml, Från 31 kr
Inget särskilt utan var bara det vi hade här hemma när roboten köptes.

Funkar och sätter inte igen filtret. Men om vattnet står länge så blir det en beläggning ändå som gör att filtret kloggar igen lite, men det gäller även när man inte har rengöring i det.

Har pratat med Roborock om det och de rekommenderar inte att köra något rengöringsmedel som löddrar. Jag har beställt Roborocks egna medel nu så får jag köra med det.

1 gillning

Säkert extra dyrt,eller. :wink:
JAg häller i ganska lite och gör det när behållaren är full så det inte löddrar, tycker den jag länkade de till inte löddrar nämnvärt. kanske ska göra ett litet minitest

Jag testar det med vår golv rengöring/Ajax vi har hemma! Kör enligt doseringsanvisning :grimacing: