Rekommendation på en Skaftdammsugare

Hej!

Jag har idag en robotdammsugare och är ute efter att köpa mig en Skaftdammsugare som komplement för att kunna göra mig av med min traditionella sladdamsugare.

Robotdammsugaren tar ju upp det mesta. Men det finns ju vrår den inte kommer åt och den dammsuger ju heller inte upp katthåren från soffan.

Har ni några rekommendationer på en bra och rimlig Skaftdammsugare?

Dyson, finns mängder av smidiga tillbehör :slight_smile:

2 gillningar

Beror lite på vad du har för mattor och tänker göra med den :blush:

Vilken prisklass tänker du?

Har du rya/långhåriga mattor som du vill kunna dammsuga, så bör du kika på om skaftdammsugaren har ett statiskt munstycke (som på traditionella slang dammsugaren alltså ej en roterande rulle), eller möjlighet att byta till ett sådant.

1 gillning

Jag har en Philips och den är inte alls bra och jag ser att väldigt många har liknande design-missar så jag är ofta ganska skeptisk till dessa. Men jag vill ju att de ska funka eftersom det är smidigt.
Men största problemet på min nuvarande och även en vi haft tidigare är den roterande borsten i munstycket. Den samlar hår som är jobbiga att ta loss men framförallt så är konstruktionen av borsten inte gjort för att hålla. Det sitter 2 kullager i den och det kommer in skit i lagringen. Dessutom är dom ingjutna i plast så man får i princip ha sönder en del för att kunna byta lager och sen hitta på något sätt att få ihop det igen.

Jag hoppas det finns bättre konstruktioner där ute som både håller och går att underhålla. Men det jag skulle granska mest inför ett nytt köp är just detta.

1 gillning

Jag kan inte tipsa om någon bra, men köp inte Dreame z30 iallafall. Jag har en sån, för sitt tänkta användningsområde, att dammsuga under sängen och soffan, funkar den inte, går inte att vinkla i någon bra vinkel så den kan ta sig längst in i hörnorna. Sen måste man köra på maxeffekt för att sugkraften ska vara nog för att ta upp smulor från köket. Kör man på högsta effekt, är batteritiden kass. Nej, jag skulle nog gå på ett annat märke. Men åk till typ Elgiganten och titta på lite olika alternativ. Det borde jag ha gjort.

1 gillning

"Vi" är otroligt nöjda med vår V15 här hemma, enda dåliga är att vi hann köpa modellen innan de uppdaterade den med moppfunktionen! :slight_smile:

2 gillningar

Har en Samsung Jet75, tycker den funkar bra, men har inte så många att jämföra med.

https://www.amazon.se/dp/B0CKSZ191N?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1

1 gillning

Någon som använder Ryobi?
Dom har en ny topp-modell som jag själv ska ta en närmare koll på.

Jag har en äldre Ryobi i sommarstugan och där har den funkat bra men kraven är inte så stora där.

Jag har sneglat på den och även V12. Men det är saftiga priser så det tar emot lite om jag ska vara ärlig. Samtidigt så kanske det är värt att köpa en Dyson då man kanske kommer vara mer nöjd i längden med tanke på kvalité och tillbehör.

Hur fungerar V15 när det gäller sugkraften? Går det att använda den på lägsta eller mellersta läget eller behöver man gå upp i max för att den ska vara effektiv (och då också dränera batteriet snabbt).

Jag har också varit lite inne på en från Ryobi. Jag har ju andra utomhusverktyg från dom som jag kan använda batteriet och laddaren ifrån. Men deras Skaftdammsugare verkar vara tunga och jag hittar ingen bra recension så det är lite att köpa grisen i säcken.

Tack för varningen! Den är ju inte heller billig. Uppe i samma prisklass som Dyson om man kollar på prisjakt.

Japp, jag skulle nog satsa på en Dyson eller nåt annat istället. Men är ju lätt att vara klok såhär i efterhand.
Denna recension stämmer överrens med det jag tyckte om Dreame:
⁣TEST: Dreame Z30 - Recension

1 gillning

Jag kör ju själv rätt sporadiskt med vår V15, men vi kör nog på Auto som oftast.
Men frun dammsuger minst en gång om dagen, men vi har ju tre barn och hund, men hon säger att den sällan behöver öka effekten mer än i hallen då :slight_smile:

Finns mopp-tillbehör på Temu för 380kr till dyson

Vi köpte en sådan, men hon blev nojig så vi sålde den vidare och köpte istället en renondlad mopp, Bisell Spinwave, men tyvärr dog den bara efter någon månad så sedan dess har "vi" kört med traditionell mopp🤣

Jag har inte hunnit granska den i verkligheten än och även då kan det ju vara svårt att veta hur den är efter något år i bruk.
Jula har den med 4 Ah batteri och då verkar väggladdaren ingå, tror inte den gjorde det i paketet utan batteri. Så om man behöver bygga på med ytterligare ett batteripack så kanske detta är ett bra kit. Gäller att vara noga med modellerna på Ryobi när man kollar på nätet, många olika modeller att välja på och i vissa butiker kan det dyka upp gamla modeller.