Redan nu kan vi kolla om vi får skatteåterbäring

Från sajten:
image

Det går redan nu att få en fingervisning om vi får pengar tillbaka på skatten eller om kvarskatt väntar. På Skatteverkets webbplats fyller vi i uppgifter om vår inkomst från förra året, som lön eller pension och får en snabb uppskattning av resultatet. Skattehandläggaren Martin Pernheim testade själv tjänsten och fick sitt preliminära besked på runt åtta minuter. Får du tillbaka pengar?

Sveriges Radio

Jag lånar inte ut pengar fritt till staten. Jag lånar fritt av staten istället :blush:

1 gillning

Gjorde en sån uträkning, om uträkningen stämmer blir det 24K tillbaka. Var ungefär i de krokarna förra året med om jag minns rätt. Det tackar vi för :slight_smile:

Man kan ju se det som ett sparande och att man slipper få en käftsmäll när blanketten dyker upp.

Jag avvaktar tills den kommer med att få beskedet.

1 gillning

Bra!
Personligen tycker jag det är lite märkligt att kvarskatt(tror det gäller över 30’) skall vara betald innan de skickar ut deklarationen för att slippa betala ränta​:man_shrugging:t2:

Kommer det ett förhandsbesked om det är så, eller är det något man själv måste hålla reda på?

Får betala in rejält som vanligt.

Jämkade i år så jag förväntade mig plus minus noll. Nu visar uträkningen att jag kommer få tillbaks nio kronor. Tjohooo, det var oväntat!

1 gillning

Du får själv fylla i diverse uppgifter. Eller väntar man till början av Mars så kommer deklarationen i Kivra.

Jag menade om man fick kvarskatt som skulle betalas innan man fick blanketten.

Du har väl med K10 så då dröjer det ju ändå tror jag :blush:

1 gillning

Man betalar skatt en gång om året. Det är i deklarationen. Får man restskatt så har man inte lånat ut till staten i alla fall :blush:

2 gillningar

K10:an påverkar ju inte den förtryckta då man betalar in rätt skatt på utdelningen direkt.

Finns inget utskick till privatpersoner före deklaration om det var det du tänkte?
Har man inte satt in tillräckligt med pengar på skattekontot senast 2026-02-12 så blir man i vissa fall skyldig att betala ränta.

Då är det ju lite svårt att veta hur mycket man ska pyttsa in.

1 gillning

Man har ju många tusen i förluster att rapportera in!

Kan man dra fördel av det?

Yes! Men inte om de ligger på ISK eller kapitalförsäkring. Jag hade mina Neonode på ett aktie och fondkonto där man skattar eventuell vinst när man plockar ut pengarna. Där kan jag kvitta förlusten med eventuella vinster. Är inte en superfena på det här men jag tror att Avanza löser det om man köper deras tjänst där de fyller i alla resultat etc i K4-blanketten.

Mina ligger på ISK så då får man ta smällen som en man antar jag. :joy::joy:

Totalen är ju skaplig ändå.

Haha japp, jag tror det iaf. Har väldigt lite papper kvar på AF-kontot och har nästan sålt av allt där och kör 90% på ISK nu. Men har Apple kvar som har gått väldigt bra sedan jag köpte dem. Den skattesmällen blir inte kul sen när jag väl säljer dem.