”Red Dead Redemption” är Rockstar Games senaste cashgrab

Från sajten:
image

De senaste konsolgenerationerna så är portningar och remakes nästan mer vanligt än nya speltitlar – fråga bara Rockstar Games.

Att få återvända till 2010 igen ger mig riktigt varma känslor i kroppen. Fylld av nostalgi med tankar tillbaka på min första lägenhet så startar jag upp Rockstar Games senaste remake. Men vi kan egentligen inte kalla ”Red Dead Redemption” för en remake, utan det här är enbart en portning från Playstation 3/Xbox 360-versionen.

Det vi får som bonus är högre upplösning, högre bildfrekvens och alla DLC-tillägg. Så vad är en sådan portning värd? Om vi blickar tillbaka lite på Rockstar Games ”Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition” så engagerade sig spelutgivaren lite mer med grafiken den gången – trots kritiken. Då begärde de 599 kronor för den spelsamlingen. Så det blir med andra ord riktigt svårt att motivera 549 kronor för en enkel portning av ett 13 år gammalt spel. För det är exakt vad Rockstar Games vill ha för “nya Red Dead Redemption”. Men med det sagt så är jag tillbaka i min ungkarlslya framför en modell tjockare plasma-tv igen när förtexterna börjar rulla i spelet.

När jag har skakat av mig känslan av att vara 26 år på nytt så inser jag hur snyggt ”Red Dead Redemption” var redan 2010. För det håller fortfarande i både utseende och röstskådespel. Spelmekaniken, grafiken och tekniska lösningar är inte på samma nivåer som ”Red Dead Redemption 2”. Men undertecknad är en av dom som alltid har tyckt att första spelets berättelse med John Marston i spetsen är så mycket bättre än den i ”Red Dead Redemption 2”. Sedan har vi ju fördelarna med ”fast traveling” i ettan så att vi slipper rida i timtal för att nå våra destinationer.

Att spela igenom ”Red Dead Redemption” tar ungefär 20 timmar om du verkligen satsar på att nå sluttexterna. För i den här vilda västern-världen så finns det så mycket mer att utforska att du lätt kan få ut många fler timmar om du är tillräckligt nyfiken. I spelet så axlar vi karaktären John Marston som är en tidigare outlaw som nu tvingas till upprättelse genom att skjuta för att döda och arrestera brottslingar under order av federala agenter. Om Marston inte gör som han blir beordrad så hotas hans nära och kära att fängslas.

Förutom en fantastisk spelvärld så är det en spännande och ibland gripande historia som ”Red Dead Redemption” erbjuder. Om du har missat spelet och vet att du älskade uppföljaren och klarar av att backa något i utvecklingen så kan ”Red Dead Redemption” verkligen vara värt priset. Men det här känns på många sätt som ett sätt för Rockstar Games att få in lite snabba pengar för att täcka upp kostnaden för ”Grand Theft Auto 6” – som ryktas kosta astronomiska siffror att utveckla.

Recension: Red Dead Redemption

Fördelar

  • Fortfarande ett riktigt bra spel
  • Fortfarande riktigt snyggt

Nackdelar

  • En cashgrab utan några nyheter
  • Spelkontroller som stannat i 2010

Detaljer

Släppdatum: 17 augusti 2023 (PS4/Nintendo Switch)

Pris: fr. 549 kronor

Genre: Action

Plattformar: Playstation 3, Playstation 4 (Teknikveckans testexemplar), Xbox 360, Nintendo Switch

Övrigt: Undead Redemption-tillägg, Multiplayer online

Utvecklare: Rockstar San Diego

Utgivare: Take-Two Interactive

Sammanfattning

Rockstar Games går i samma fotspår som Nintendo på många sätt och utnyttjar möjligheten av att de har en fantastisk spelhistoria. Men vart ska vi sätta gränsen för vad vi är villiga att betala för riktigt bra, gamla spel på vår senaste hårdvara? Om du inte har spelat ”Red Dead Redemption” så är det definitivt värt dina 20 timmar. En stor anledning till det är för att få se det där slutet som högg i hjärtat på gamers några år innan ”Last of Us” satte ny nivåer. Men om du har betalat fullpris för det redan 2010 så ska du definitivt inte ge Rockstar Games dessa pengar en gång till för en så simpel portning.

Betyg: 3.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri