RAM-minne till gammal iMac?

Hej!
Jag tänkte köpa några beg RAM- minne till mina gamla iMac, det som sitter i är då DDR3 1067MHZ. Fungerar det med andra DDR3, typ 1325MHZ?

Tacksam för lite hjälp!
Med vänlig hälsning,
Jim

Exakt vilken gammal iMac är det? Du kan ta hjälp av den här listan på everymac.com. Där finns info om vilka minnen respektive modell använder.

Aldrig hört talas om minnen på 1325 MHz, däremot 1333. Ofta kan man ju sätta in minnen som är ett snäpp snabbare om alla andra spec är samma, de arbetar då i datorns lägre frekvens.

Det är detta minnet

https://se.computer-world.pro/mt16ktf51264hz1g6m1-2rx8-pc3l12800s1111fp-p-77300.html

iMac 27” 3,06 GHZ intel core 2 duo sent 2009

Det minnet är på 1600 MHz. Har ingen erfarenhet om det funkar, men ett 1333 skulle nog funka. Nån annan som vet?

Här är ett på 1066 MHz som borde funka.

Japp, det funkar, dom klockas ner.
Sen kan ju vissa Macar vara lite känsliga.

Även från 1600 till 1066 MHz?

Japp, DDR3 som DDR3.

Då provar jag DDR3 1600mhz kingston, det märket har jag haft förr i Macar… Tack för hjälpen alla!

1 gillning

Dessa fick jag. Måste väl vara DDR3? Annars hade de väl inte fungerat? Jag menar DDR4.

Alltså DDR4 hade väl inte fungerat?

Nej ddr4 går inte har jag sett nu

Hej igen! Köpte 2 RAM-minne till likadana. Men de verkar inte fungera :disappointed:

Båda datorerna är iMac 27” men den här sista är sent 2009 och den andra som det gick bra att byta minne i är från mitten 2011. Men det ska väl gå ändå trodde jag?

2009-modellen är 1066 MHz medan 2011-modellen är 1333 MHz. Det ska nog som @katho nämnde i teorin fungera att 1600 MHz minnen klockar ner, men det kan krångla i praktiken.

Har du även kvar de gamla minnesmodulerna? Gissar att det satt 2 x 2GB i original. Låt de modulerna vara kvar på sina ursprungliga platser och sätt de nya 4GB i de två tomma modulerna. Fungerar inte det byter du parvis plats på dem så de sitter tvärtom.

Jag har för mig (läst nån gång) att teorin bakom är att vissa moderkort kräver att det sitter ett minne med rätt frekvens på en viss minnesplats, men att det går bra med nedklockade minnen på de övriga tre platserna.

Båda årsmodellerna stöder officiellt max 16 GB RAM (4x4). Men 2011-modellen visade sig klara 8 GB-moduler, så med kompatinelt minne kan den skrämmas upp till 32 GB.

Ska testa byta runt dem senare idag.