Qi2-laddaren från Nomad är ett snyggt tillskott på skrivbordet

Från sajten:
image

Med Qi2 kommer laddning med magneter till allt fler enheter än bara iPhone och Nomad är snabba ute med sin Qi2-laddare som kort och gott heter Stand.

Qi2 – mer eller mindre ett annat ord för MagSafe

Stand är en ny laddare från tillbehörstillverkaren Nomad och den kommer utrustad med kraftfulla magneter och laddaren är i robust metall med en glaspanel på framsidan. Den har stöd för nya Qi2-tekniken som mer eller mindre är vad MagSafe är idag – men nu kommer det inte krävas en iPhone. Det betyder att om du har en Qi2-certifierad telefon så är det bara att placera telefonen på laddaren så skjuts det in 15 härliga watt i din enhet.

Det är en stark magnet som håller mobilen på plats

Som Doktor Alban hade sagt – det är stabilt

Stället står stabilt på bordet tack vare sin höga vikt på 613 gram och när vi tar loss mobilen från stället så rör det sig inte ur fläcken vilket är tacksamt. Eftersom telefonen sitter fast med magneter så går det lika bra att ha telefonen i landskapsläge eller porträttläge och har du en iPhone så aktiveras så klart StandBy-läget så fort du vrider telefonen i landskapsläge.

En lång USB-C-kabel men ingen laddare

När det kommer till dess design så kan vi inte annat än att älska den stilrena och lite industriella känslan som den ger oss och att den väger en del är något som vi uppskattar. Nomad skickar även med en flätad USB-C-kabel på hela två meter så vi enkelt kan flytta runt den på vårt skrivbord oavsett vart eluttaget sitter. Det som är lite trist är att vi får leta upp en egen 20 watts-laddare då det inte följer med någon i förpackningen.

En lång USB-C-kabel men laddaren får du ordna själv

Recension: Nomad Stand

Fördelar

  • Riktigt snygg laddare
  • Stöd för Qi2
  • Lång USB-C-kabel

Nackdelar

  • Själva laddaren ingår inte
  • Något dyr

Detaljer

  • Produkt: Trådlös laddare
  • Tillverkare: Nomad
  • Namn på produkt: Stand
  • Kompabilitet: Qi2 och MagSafe
  • Laddeffekt: 15 watt
  • Tillverkningsmaterial: Metall och glas
  • Ingår i förpackningen: Stand och en 2 meter lång USB-C-kabel (20 watts laddare måste köpas separat)
  • Pris: 1 249 kronor

Sammanfattning

Är du ute efter en laddare till skrivbordet eller sängbordet som enbart har uppgiften att ladda din mobil - och enbart din mobil - så är Stand ett klockrent köp. Den må vara lite dyr men priset vägs upp av den snygga designen och den tunga vikten som gör att den håller sig kvar på samma ställe som vi först placerade laddaren på. Det finns inte jättemånga Qi2-kompatibla laddare ute på marknaden ännu och än så länge är det bara iPhone-telefoner som har tekniken men fler lär hoppa på snart.

Det som drar ned betyget lite är att de inte skickar med en 20 watts laddare, utan den måste köpas separat, om vi inte har någon hemma sedan tidigare.


Betyg: 4 / 5



Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

Gillar ordvalet - ”något dyr” :joy:

1249 kr för en laddare. Utan laddadapter.

Fniss…

Ja det är löjliga priser på en produkt som är simpel.

2 gillningar

Jag tycker den var snygg och Nomad brukar vara bra kvalitet på, sen är just Magsafe laddare inget jag använder själv. Men om jag var på jakt efter en så skulle det där absolut kunna vara ett alternativ.

3D printar hellre en hållare och en trycker i en original Mag Safe puck.

Laddar du med kabel?

Ja, det går ju snabbare. Dessutom blir det inte lika varmt så jag tänker att det är nyttigare för telefonen i det långa loppet.

Och så har du mage att kalla mig gammalmodig. Du är ju fan värre än mig. :joy::joy:

2 gillningar

Vafalls!
Inte ens jag som nog är bubblans mest ”anala” laddare låter bli magsafe då och då :sweat_smile:

Å andra sidan så kompenserar jag med 5w laddning på natten :wink:

Hade en magsafe puck till gamla 12an. Gav bort den till en polare, använde den aldrig. Dels är det för kort sladd, sen går det långsammare än en vanlig sladd.

Tycker det är ganska smidigt med magsafe på hemmakontoret :slightly_smiling_face:

Perfekt på kontoret tycker jag, kör det både på jobbet och hemma.

Mitt största problem är vart man ska göra av Magsafe plånboken under tiden man laddar. Men kanske får ge det en ny chans framöver :slight_smile:

Ah juste du har ju en sådan!

Ja, egentligen behöver man ju inte ha den hemma, men har vant mig vid hur telefonen känns med den på, den ligger konstigt i handen när man tar av den. Sen vill jag inte riskera att glömma den när jag går hemifrån, så har blivit så att plånboken sitter på telefonen för jämnan. Sen har jag USB-C laddare på alla strategiska platser hemma och i bilen, så det har blivit lättare att bara köra med hederlig sladd helt enkelt. Men har inte använt magsafeladdare på kanske 2 år, så kanske dags att ge det ett försök igen som sagt.

Vad i helvete, plånbok och kabel gör ju att man inte tar dig på allvar längre. :joy::joy:

Hahaha, där kom den :joy: Den som inte vill ladda fullt utan ständigt stressa över laddningen :joy:

Jag tycker det är missledande att kalla det en laddare när den inte laddar telefonen utan som Nomad själva säger att det är ett ställ. Irriterande att så många företag inte inkluderar en Magsafe-puck.

1 gillning

Är ju Qi2 på denna och själva "pucken" sitter fast i stället, det är själva strömklumpen som ska in i väggen som inte inkluderas =)

Ah, det fattade jag inte. Det känns ju helt ok att man får hålla med egen strömklump, möjligen inte för det priset men generellt sett.

1 gillning