Psykiatri

@Thor ? :thinking::joy:

3 gillningar

Hahaha, det är kul för att det skulle kunna vara sant!
Det skulle kunna ha varit jag för några år sedan. Men det där är vad som händer när vi inte använder oss av tydliga behandlingsprotokoll.
Då tillåts patienter få prata fritt och behandlare lyssna på vad patienten tror ska hjälpa.
Finns studier som visat på att det där har motsatt effekt.
Ska vi hårdra det hela så kan vi ju faktiskt säga att han hjälpte henne att ta tag i att bli hörd och sedd.

2 gillningar

När jag var mer inne i svängen visade ju SBU att aktiviteter som POSOM-grupper hade negativt utfall. Känner du till någon förändring?

Vad kul att du frågar!
Det är en av de saker som jag engagerar mig i.

Ja, den krishantering vi har haft i världen har haft en direkt motsatt effekt. Fokus har blivit på att känna efter och tänka efter.

Detta kan resultera i följande:
Avsaknaden av symptom och känslor har på så sätt blivit sedda som felaktigt. Dvs tankar på att det är något fel på en som inte reagerar med negativa tankar och känslor efter trauma.

Ett letande efter negativa känslor och tankar, dvs ett introspektivt förhållningssätt. Det vi sedan behöver behandla vid ev. PTSD.

Så, vad ska man göra istället, ingenting!
Ja, se till så att folk har möjligheten att komma och diskutera om de upplever något, tankar, känslor eller fysiska symtom utöver det vanliga. Då och först då ska vi göra något åt det.

2 gillningar

Visst är det fascinerande att det fortfarande används flitigt? Och media blir som tokig om en kommun eller liknande inte drar igång massa krisstöd.

Ja det är helt uppåt väggarna hur man kan arbeta inom ett område och vara så faktaresistent och inte vilja utvecklas. Om jag skulle tro att det vet nu är det slutgiltiga och bästa så har jag ju inte lärt mig något av historien.
Media brukar bli tokiga när “inget görs”, lite som picadorerna i Ferdinand

1 gillning