Programmering

Finns det folk här som är duktiga på programmering?
Jag är helt novis och har insett att det kan vara bra att kunna.
Anledningen är för att jobbet har satt mig på att bygga chatbottar och att göra detta via Azure kräver att man kan C# eller kanske Python. (Av den infon jag hittat)

Någon som har koll som kan tipsa mig på bra sätt som jag kan lära mig? Vilket av C# och Python är bäst att lära sig?

What to do?

Gick en kurs i java för några år sedan och då vi skulle ut på praktik var det flera företag som efterlyste de med C#. Men av vad jag läst så är väl Phyton minst lika eftertraktat.

Nu är det lite olika saker här men att bygga en bra chattbot från grunden är ensak (kräver sin kvinna eller man) skulle inte sätta en ny på den uppgiften , utan ett bra team men att integrera en exsisterade eller tredjeparts produkt är något helt annat. Men att integrera en tredjepart finns det ju ofta bra dokumentation och exempel att utgå ifrån

//Daniel

Eftersom Azure är Microsoft och C# är Microsoft så hade jag valt C#

Har tänkt åt det hållet med men var väl också att jag läste att Python ska vara ”enklare”.
Kan du C#?

@MatsOlov hur eftertraktat det är spelar ingen roll för min del, tänker mest vilket som är bäst att kunna i mitt fall.

@danielj det må vara så men jag har fått det i knät då jag är den som kommer arbeta med Azure mest.
Har googlat en hel del samt använt learn men blir inte så klok på det.

Jag har en bakgrund som utvecklare men jobbar inte som det längre. Jag läser dock C#-kod dagligen som andra skrivit och jag upplever det nog som ganska "enkelt".

Python har jag faktiskt dålig koll på tyvärr

Har du tips på hur jag kan lära mig C#? Har kikat lite på Codecademy, tänker att det kanske finns andra eller kanske bättre sätt?

Om förväntan från arbetsgivaren är att du ska programmera så borde de kunna stötta dig i att låta dig gå en utbildning. Online-kurser i all ära men det kanske är mer effektivt och givande att gå en "riktig" kurs..? Vet inte hur sådana möjligheter ser ut för dig?

Nu ser jag ju inte hela bilden , men mitt tipps i all välmening är gör analysen , vad ska din chatboot klara av, tydlig use case , tydlig charastrisk osv (man kan ju hoppas det redan är djort) När man har den bilden hyfsat klar fundera på vad finns det för btra vekty som matchar er deploymnetmiljö för att göra detta , vikta det mot fördelarena med att skriva helb booten själv.

Sen matchar det den tid och resuser man har för chatbooten. Var försiktig med att kommita leverans datum utan att känna dig riktigt konfortabel.

C# eller Pyton som frågan egentligen var, vad passar dig bäst , men vad finns det för komptens i organisatione, vem kommer underhålla koden iframtiden eller ut öka den , använder ni i er orgnaistion mer C# , så had jag övervägt det mer än personliga prefernser.

Lycka till !

//Daniel

//Daniel

Nja dom ska anställa en utvecklare så egentligen ligger det inte på mig.
Men chefen är på mig om att jag ska kika på detta, har sagt att det antagligen kräver programmering medans han säger att det blir utvecklarens jobb men att jag ändå ska greja med detta?
Sen säger kollegans jag jobbar närmast att jag antagligen behöver kunna C#, JSON och typ powerfx och då säger chefen att han vet bäst.
Går säkert att få utbildning men jag vet inte….

Tips. C#-skolan
https://csharpskolan.se/

Jag är nog inne på vad @DanielS säger. En nybörjarkurs i C# eller Python borde vara enkelt att hitta. Vi har använt oss en del av https://www.pluralsight.com/ för onlinekurser och de ska tydligen vara helt okej.

Tack! Ska kika på detta. :relaxed:

Vet inte om vi använder pluralsight, vi har cornerstone till mycket. Vet dock inte hur villigt det är att betala för programmeringskurs när jag inte är utvecklare.

Hittade faktiskt denna på Pluralsight, vet inte om den passar det ni är ute efter

Building Bots with Microsoft’s Bot Framework: Getting Started | Pluralsight

Har fått för mig att du jobbar inom det offentliga, rätta mig om jag har fel :stuck_out_tongue: . Det fina med det är ju att det finns ganska bra möjligheter att utbyta information och erfarenheter mellan myndigheter. Jag jobbar själv inom samma område och vet t.ex. att Karlskoga kommun har utvecklat en chatbot mha ChatGPT som används i deras interna IT-support. Så det kan ju vara en väg att gå - att "sno" från andra :slight_smile:

Kolla t.ex. deladigitalt.se som är ett forum från SKR där sådana erfarenhetsutbyte sker.

Det stämmer!
Ska kika på det, tack!

Vill också förtydliga att jag också är intresserad av att lära mig privat, inte varit speciellt intresserad när jag var yngre men det har vuxit.
Så även om det delvis är för att jag tror det är användbart i mitt arbete med Azure så tror jag att jag kanske skulle tycka det är kul.

Vi använde oss av Plurasight, för självstudierna, när jag gick java-kursen. Tycker de var helt OK också. Vi fick dessutom behålla det ett bra tag efter utbildningen, så jag hann även med korsen för iOS. :smile: