Jag har en MacBook Pro M5 som är helt ny och efter jag precis hade kört igång den så fungerade widgets från telefonen tillsynes utan problem, testade dock inte så mycket men såg att det fungerade.
Jag har sedan haft min telefon på service hos Apple, som bytte ut hela innanmätet, ramen och baksidan så jag fick i praktiken tillbaka en helt ny telefon. Jag fick sätta upp den på nytt, läsa tillbaka iCloud-backup och allt det där men efter det så vill inte mina iOS-widgets fungera på min Mac. Så här såg det ut igår :
Om informationen från iOS-appen inte syns i widgeten på macOS kan det hjälpa att öppna den appen en gång på iPhonen.
Men inget har ändrats om du försöker interagera direkt med widgeten på macOS så att iOS-appen skulle behöva öppnas. Jag får samma “felmeddelande”. Det beror på att Apple inte aktiverat funktionen iPhone mirroring i EU. Lösningen är att använda ett Apple-ID på iphonen som är registrerat utanför EU, samt ställa in engelskt språk på både macen och iphonen. Eller vänta….
Nja, iPhone mirroring finns som du säger inte i EU än men problemet med widgets ska ju inte ha något med det att göra. iOS-widgets på macOS ska ju fungera ändå.
Det jag försöker att säga är att felmeddelandet “Det gick inte att ansluta till iPhone … osv” när du klickar på en iOS-widget på macen inte är ditt problem eller något som kan fixas. Jag får exakt samma beteende (macOS 26.4.1 och iOS 26.4.2)
Och när du får det felmeddelandet, kolla i docken så ser du att den annars dolda appen iPhone-dubblering öppnats!
Så tänkt funktion är nog att det behöver göras lite inställningar för widgeten på iphonen, och i resten av världen hade detta gjorts via iphone mirroring. Jämför texten på supportsidan. Den är nog inte riktigt uppdaterad för macOS 26 och våra förhållanden i EU.
Om du ser meddelandet ”Öppna [appnamn ] på iPhone för att fortsätta” när du klickar på en widget innebär det att appen inte är installerad på datorn. Du måste öppna appen på iPhone för att interagera med den.
Om jag uppfattar ditt problem rätt är det att sedan du i princip fått en ny telefon inte kan se någon info i iOS-widgeterna på macen. Jag försökte återskapa det problemet genom att lägga till widgetar för några iOS-appar jag inte använt på evigheter. Då får jag som du tomma platshållare för widgeterna utan info. I ett fall räckte det att jag öppnade appen på iphonen för att infon skulle bli synlig på macen. I ett annat fall behövde jag även installera widgeten på iphonen så att jag på iphonen kunde gå in i widgetens inställningar och välja vilka event jag ville att widgeten skulle visa. Sedan dök den infon också upp på macen. Så testa det!