Problem med VPN på hemmanätverket

Hej,

Jag har en iPhone (13 mini, uppdaterad med senaste iOS) samt en iPad (5th, uppdaterad) från min arbetsgivare. De är kontrollerade av arbetsgivaren genom Apples MDM-program. Inga konstigheter med det. Sen en tid tillbaka har min arbetsgivaren gjort nån over-the-air uppdatering så VPN ständigt är tillkopplad på båda enheterna. Detta skapar problem när jag samtidigt är ansluten till mitt hemmanätverk.

När jag är ansluten till wifi hemma så vill inte media (och lite annat) laddas på sociala medier. Exempel:

  • Det går att söka fram videos på Youtube men de går inte att spela upp. Om jag stänger av wifi och kör via 5G fungerar det. Samma sak på Facebook, Instagram osv.
  • Om jag går in på Bredbandskollen så får jag felkod C01 som indikerar att det är problem med VPN. Om jag stänger av wifi och kör via 5G fungerar det.

IT-support hos min arbetsgivare tittar på det men säger sig inte känna till problemet.

Är det någon här i Bubblan som har förslag på inställningar i mitt nätverk (kör TP Link Deco mesh) som jag kan testa? Eller andra lösningar?

Det låter som din arbetsgivare blockerar youtube och sociala medier genom att låsa iOS prylarna till sitt VPN.

Kan du inte stänga av denna VPN tjänst blir det nog svårt att lösa. Kanske går att köra en egen VPN i VPNen, fast blir nog ganska långsam anslutning.

Vet du vad din arbetsgivare har för regeler, får ni använda youtube och sociala medier på prylarna? Annars kan det vara lite dumt att ”hacka” prylar som man själv inte äger.

Jag förstår hur du tänker. Men om jag stänger av mitt wifi och går över till 5G. Då fungerar allting och VPN är fortfarande aktivt.

A,ha. Det var ju konstigt.
Nej tyvärr… prova om det fungerar på annat wifi så kan du iallefall se om det bara är hos dig det krånglar.

Och är det bara hos dig så kan du ju prova en annan router. Koppla in den i din befintliga router som brygga så slipper du göra om hela nätet hemma.
Både Kjell och Elgiganten har rätt generösa bytesregler där man får prova deras produkter hemma.

Har inte mycket till hjälp att komma med men jag kan bara bekräfta att jag har också TP-link Deco mesh och jag kör VPN till jobbet utan problem. Vi använder Cisco AnyConnect.
Jag tror det finns något som kallas typ Split Tunneling som kan vara av eller på. Detta styr om du tillåts surfa på din hemma-ip-adress utåt eller om all trafik går genom jobbets uppkoppling.
Om jag sitter hemma och har VPN igång och surfar till whatsmyip t.ex. så ser jag min privata IP-adress.

Om du är på annat wifi. Kan du använda media då?