Vid den sista bilden stängs skärmen av men inte datorn. Då får han stänga av datorn och sedan sätta igång den igen och då hamnar han på bild ett här ovan.
Någon som kan gissa vad det är och vad vi kan göra?
Ser nästan ut som det är disken som givit upp. Kommer du åt BIOS? Alltså genom att trycka på F1/F10/F12/Enter många ggr när du startar datorn? Hur ser det ut där?
Annars kan det vara värt att plugga ur disken och kolla om den funkar i en annan dator med hjälp av en sån här adapter:
Skulle rekommendera att börja med steg 1, sedan steg 4.
Välj “Load optimized defaults then boot”: Detta återställer BIOS-inställningarna till standard, vilket kan lösa problemet om någon inställning har ändrats och orsakar boot-fel.
Kontrollera BIOS-inställningar: Om du har överklockat eller ändrat minnesinställningar (t.ex. RAM-hastighet) kan dessa vara inkompatibla. Sänk BCLK eller minneshastigheten om du nyligen har ändrat något. Gissar på att detta inte är aktuellt i ditt fall dock.
Uppdatera BIOS: Ibland kan en BIOS-uppdatering fixa stabilitetsproblem med nyare maskinvara. Besök moderkortstillverkarens webbplats (i ditt fall, Gigabyte/AORUS) för att se om det finns en ny version av BIOS att installera.
Kontrollera RAM och annan maskinvara: Ibland kan instabilt RAM-minne eller en annan komponent orsaka boot-fel. Testa att sätta i en RAM-sticka i taget för att se om någon av dem är problemet. Enkelt förklarat, ta ur det ena RAM minnet, testa om det går att boota. Funkar inte det, byt ut det du har isatt och sätt i det andra på samma plats där det första satt. Funkar det att boota på någon av RAM stickorna individuellt, då vet du att det som inte funkar att boota med är trasigt. Köp då ett nytt med samma hastighet och storlek.
Spara och starta om: Efter att ha justerat inställningarna, spara och starta om för att se om problemet är löst.
Du går loss den genom att trycka på knapparna på ytterkanten på stickan.
När du tar i dem, se till att du jordat dig själv innan, exempelvis ta tag i ett element precis innan, så du får bort eventuell statisk elektricitet.
Hmm. Ja, grejen är att det kan vara moderkortet det är fel på, kan vara disken. Jag tror jag har en SATA > USB adapter du kan låna. Kan ju vara värt att testa att plugga in den i en annan burk och se om du kan komma åt disken. Skulle nog försöka blåsa om burken. Enklast sätt du kan göra det på är att skapa en bootbar USB sticka.
Börjar kännas som ovanför min pay grade… Vi har kontakt med en kompis släkting som hjälpte oss bygga ihop den här. Får jag inte tag i honom så får jag helt enkelt locka hit dig mot en betalning i vin och öl..