Problem med skärmupplösning

Bytet är gjort sedan igår.

  1. Ctrl + Scroll fungerar inte för att zooma?
  2. MacOS ser skit ut på min Xiaomi 34" 4k skärm. :expressionless: (Ping @Esse du var givetvis helt korrekt gällandes detta när jag trodde annat i någon annan tråd…)

Är det inte cmd+scroll på mac? :thinking: Använder aldrig det då jag kör med trackpad.

Vad är det för upplösning på skärmen? Har du skalat bilden något i inställningarna?

Provar alla möjliga kombinationer… kör Windows tangentbord :open_mouth:

3440x1440 nä, default resolution. Har provat med scaling också men ser exakt likadant ut. Såg dessutom att jag endast får 50Hz. Kanske har med min adapter att göra? Skärmen stödjer 144Hz. Men skärpan borde väl ändå vara bättre kan man tycka? :frowning:

Har du någon länk till skärmen, och vilken adapter kör du?

https://www.proshop.se/Bildskaerm/Xiaomi-34-Bildskaerm-Mi-Curved-Gaming-Monitor-Svart-4-ms/2872668?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Kör någon billig USB - C adapter med 4 usb A och HDMI port. Vention är märket.

Zoom via skroll aktiverar du i System pref → Accessibility → Zoom.

60Hz är max på Mac tyvärr. Det kan kanske vara adapter. DP 1.2 ska vara tillräckligt för att driva den skärmen och svårt att se att det skulle finnas någon adapter som inte stödjer det idag.

Har aktiverat det. Men hjälper ändå inte. Får zooma på trackpaden istället… :slight_smile:
Alltså upplösningen är fine och vissa saker ser bra ut, men inte allting. Zoomar jag lite så blir texten inte alls lika skarp som när jag körde Windows. :expressionless:

4K skall se hyfsat ut, 1440p fungerar fram till Big Sur (sedan blir det lite för mycket detaljer och tunna linjer) medan 1080p ser alltid skit ut.

Jag upplever det som skit om man jämför med hur det såg ut på Windows. Får se hur det känns om några dagar när man suttit med det ordentligt. Har en likadan skärm på jobbet där jag måste köra Windows så får se hur det känns efter semestern! Vill gärna köra macOS hemma. :slight_smile:

Men det är en 1440-skärm du har och inte en 4K så det förklarar en del :slight_smile:

1 gillning

Ah, fattar! Får väl ta den här skärmen till gaming hörnan som kommer. Sen göra en @Marcus_Attefors att vänta på en större iMac istället! :slight_smile:

Har själv en 34” LG 3440x1440 idag…. Gillar den inte! Dels lite låg upplösning, dels antireflexbehandlingen, ser ut som ett smörpapper över skärmen……:nauseated_face:

Har tankar på att byta ut den mot en LG 27” Ultrafine Ergo 4K……

1 gillning

Haha

4K beställd……

3 gillningar

Jag kör en 4K 30" LG Ergo. Grymt nöjd med tanke på priset.

2 gillningar

Beställde en 27”. :slight_smile:

2 gillningar

Kul! Du får berätta hur du upplever den sen! Jag har märkt att om jag zoomar till exakt “rätt” punkt så är allting skarpt på min skärm. Inte helt optimalt, men gör ändå att jag kan leva med det. Kör på med MacOS och min skärm tillsvidare! :slight_smile: