Jag har en Samsung q90(säkert några bokstäver) och en soundbar Q80R. Den är kopplad enligt alla konstens regler och i den lilla displayen på soundbaren stå det D.IN och sedan TV ARC på den ingång jag använder.
Ganska ofta om jag trycker paus i en film så går sedan inte ljudet igång. Ibland räcker det med att pausa och starta om igen för att det ska fungera. Ibland måste jag stänga av filmen och starta om och ibland stänga av appen.
Nu när jag kolla på bronsmatchen fungerar inte ljudet alls. Hur sjutton ska jag få ordning på detta? Är det att byta HDMI-sladden? Samtidigt tänker jag att bilden borde störas först? Och hur kan en dålig sladd för digitalt ljud fungera efter att jag tryckt paus och sedan startar om igen? Som exempel.
Om du har bild men inte ljud är det förmodligen något problem med ARC. Gissar att det blir någon form av handskakningsproblem mellan tv och soundbar efter att du pausat och startar igen.
Har du provat att göra en norsk reset på all inblandad utrustning? Har du alltid haft dessa problem eller har det gjorts någon förändring (mjukvaruuppdatering, andra inställningar)? Har du samma problem oavsett källa?
Är norsk reset att dra ut sladden? Det har jag inte gjort. Systemet fungerade prickfritt ganska länge, men förra hösten/vintern började problemen.
Jag har fått för mig att det är mest när jag kollar via Apple TV, men tror att det ibland händer via Viasat-boxen. Men jag kollar ju nästan bara via Apple TV så svårt att veta om boxen har samma problem.
Jag kan inte identifiera om det var någon händelse i samband med att problemet uppstod. Det tog några gånger innan jag insåg att det var ett systematiskt problem och inte bara tillfälliga störningar.
Precis. Stäng av allt och drar ur sladden och låt allt vara strömlöst en stund. Du kan även plugga i och ur HDMI-kabeln samtidigt för att säkerställa att denna sitter i ordentligt.
Hjälper inte detta skulle jag testa med en annan HDMI-kabel som steg två och fabriksåterställning på utrustningen som steg 3.
ATVn kan vara utmaningen. Har inte samma problem med ljud eller så, men ibland får min ATV TVn att balla ur (starta om) om ATVn startar TVn via HDMI. Startar jag TVn först och sen ATV är det aldrig några problem.
Men prova koppla ur/in allt, bryt ström till grejerna också.
Ytterligare ett steg kan ju vara att inte använda Apple TV under en period och se om problemet försvinner. De flesta appar antar jag är möjlig att installera i TV:n (Tizen?).