Problem att bjuda in externa till Teams-möte

MacOS Sonoma 14.2.1
Skapar en kalenderbokning i outlook.
När jag lägger till emailadresser utanför vår organisation blir den röd och står "ogiltig emailadress" vid mouse over.
Jag kan bjuda in kolleger.

Någon annan som upplevt det?

Är det bara du som har problemet, tror det är inställning man kan göra som systemadministratör

1 gillning

Bara jag. En kollega som började samtidigt har inte det problemet. Admin har kollat i sitt webbgränssnitt, initialt har han inte sett något märkligt.

Då har jag ingen aning, du får helt enkelt slippa externa möten

Om du bokar ett externt möte direkt i Teams, funkar det? Typ om du gör ett möte till en av dina privata mailadresser?

I teams funkar det :expressionless:

Kör du nya eller gamla outlook?

Om jag inte minns fel så kör du Mac? Microsoft har en grym sida som vi använder frekvent när vi löser skeva fel i Microsofts produkter åt våra användare. Vet inte om du har rättigheter att köra nedan men om du har det så är det värt att testa:

https://macadmins.software

Klicka på Tools längst upp i menyraden, ladda ned den översta som heter Office reset. Kör programmet och välj "Återställ Outlook", se bara till att du inte tar den undre av dem för den raderar mail och annat. Den översta tar inte bort något men fungerar för oss 9/10 gånger när något strular med Outlook för Mac.

1 gillning

Ibland finns det ju regler uppsatta i er eller den externa tenanten för vilka man tillåts kommunicera med. Kan kollegor bjuda in samma person som du försöker med?

Nu svarade du fel person =)

Lol ja jag tryckte nog på fel svara-knapp :sweat_smile: men nu vet du också :upside_down_face:

1 gillning

Såg också att @bjorsi nämnt att det funkade i Teams så då är det nog inte tenant-inställningen ändå…

Nope funkar ju för kollegorna :slight_smile:

Står du i rätt kalender i Teams när du skapar mötet?

Kör nya.
I outlook i webben, i teams och i gamla (legacy) outlook funkar det, men inte i "nya" outlook.
Så kör i webben tillsvidare.

Jupp. Min kalender.

Då är det applikationen, så jag skulle testa det jag skrev ovan, lär lösa problemet =)

1 gillning

Vår teknikansvarige är microsoftälskare. Han rynkade på näsan när jag nämnde den lösningen.
Jag kör vidare med outlook i webben

Haha ok

Update: sedan några veckor tillbaka går det att bjuda in externa igen via "nya outlook".
Vi har inte ändrat några inställningar på företaget.
Kanske tillfällig hicka med mitt konto bara
Confused Power Rangers GIF