Privatleasing av bil

Jag har en kompis som har haft det så(nyss skaffade han laddbox hemma). På det han beskriver tror jag att jag skulle ha mindre problem med att inte kunna ladda hemma än att tvingas anpassa mig för mycket under långresor.

Han kunde ta en time för sig själv genom att åka och ladda en kväll, han kunde ladda när han skjutsade barnen till en träning och sedan hämtade han upp dem etc. Han tyckte det var ganska smutt. Han bodde i nästan ett år i deras nyköpta hus innan han orkade fixa laddning hemma för att det fungerade så bra utan.

Jag har inte orkat ordna laddning hemma, är ju trevligt med lite egentid. :smirk: :slight_smile:

1 gillning

Säger inte att det inte fungerar, säger att jag inte skulle rekommendera det till någon :slight_smile: Jag saknar det något enormt, men å andra sidan åker jag en hel del mer än dom flesta :man_shrugging:

2 gillningar

Smålänningen i mig skulle gråta över dyr el vareviga gång jag laddade
”på stan” hemikring. Att inte kunna ladda billig el hemma förtar ju som jag ser det väldigt mycket med elbilsupplevelsen :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag förstår det som icke elbilsanvändare. :smirk:

Tänk på att det är grundpriset. Jag tog en offert på en BYD. Skulle man ha 1500 mil (istället för 1000) plus 18 mån istället för de 36 som är standard, plus vinterdäck och försäkring, så landar man på dryga 5K/mån tyvärr. Samma grej med Peugeots privatleasing som också börjar vid 3000 kr sträcket. Blir många bäckar små när man börjar räkna ihop det.

1 gillning

Noterade det. Intresset faller...

1 gillning

Vinterdäck är något som är överprisat i nästan alla privatleasingavtal. Ofta så får man betala vad det kostar att köpa däck och fälg. Själv så fixade jag vinterdäcken själv och säljer dem om de inte passar nästa bil jag skaffar.

2 gillningar

Naturligtvis så tar man inte vinterdäck på leasing. Jag köpte vinterdäck med fälg till E-Niron begagnade med 90% av mönstret för 3500kr. Försäkring tar man också från annat håll.

Vinterdäck och försäkring måste man ju skaffa även till de bilar man inte leasar. :rofl:

3 gillningar

Jo, men om det ingår i priset måste man ju lägga på den kostnaden på ett leasingavtal som inte inkluderar detta.

1 gillning

Jag tror att Carplus pre-owned blir bäst för oss, är bara 18 månader, vinterhjul och försäkring ingår och priset är ok, 5000/mån för en familjebil. Lite tvärtom mot alla andra där flera extra avgifter tillkommer.
Nackdelen är ju att bilen bara är nästa ny fast den kan jag leva med.

3 gillningar

Gissar att det är Kia Ceed eller XCeed som du kikat på? Ser ut att vara en ok deal, men tänk på att elräckvidden är rätt trist på dem. Bekanta som haft såna klagar på att de gärna också hoppar över på bensin så fort det är lite kallt ute.

1 gillning

Yes, precis. Ok, bra att veta. :+1:
Är först till nyår det är aktuellt och då kanske det finns nån annan modell. Annas får vi ta det, vi kör inte jätte mycket så det blir nog rätt ok förbrukning ändå.

1 gillning

Kia värmer upp kupén med hjälp av bensinmotorn. I Lynken så är uppvärmningen elektrisk..

Ibland har handlarna kampanj.
Vår handlare firade något jubileum, betalar 100kr/månad för vinterdäcken.

1 gillning

:joy::joy:

2 gillningar

Men det är inget man kan förlita sig på.

Nix. Inget är enbart svart eller vitt :slight_smile:

Nu har Toyota kampanj. 99kr/månad för vinterdäcken vid leasing.
Man får även ett plus-medlemskap hos Kinto.
Om man behöver en större bil vid vissa tillfällen host, host @xms67

Skärmavbild 2023-09-01 kl. 09.25.09