Privatleasing av bil innehåller oskäliga villkor – stäms av Konsumentverket

Från sajten:


Många var det som blev förvånade när deras privatleasing av bilen plötsligt höjdes rejält – trots att de var under förespeglingen att avgiften skulle vara fast under hela leasingperioden.

Nu menar Konsumentverket att det inte var dåligt pålästa kunder som låg bakom diskprensanen utan avtal som som inte korrelerar med marknadsföringen och som dessutom nästan helt ensidigt är skrivna till finansbolagets fördel – i detta fallet DNB Finans.

Därför stämmer nu Konsumentverket DNB Finans i Patent och Marknadsdomstolen. Stämningen består utav sex punkter. Sammantaget handlar det om avtalet är otydligt skriven så att det inte framgår att avgiften kan ändras. Att DNB Finans ensidigt kan ändra denna av vilken anledning de själva vill samt att kunden inte har någon möjlighet att avbryta leasingen om en sådan ändring skulle ske.

Ta del av hela stämningen som PDF.

9 gillningar

Gillar dina videos av denna typen! Lärorika.

Måste säga att vilket bett det varit i de statliga verken nu på sistone, först ESV och nu KOV.

Är lite som att fröken kommer och säger "såhär får ni inte göra". :sweat_smile:

2 gillningar

Är det liknande villkor för alla leasingsavtal? Eller är det snarare ett undantag?

Fungerar det på samma sätt åt andra hållet, att leasingen blir billigare när räntan sjunker?

Jag leasade nyligen en ny Ford Kuga för ganska exakt 5000kr/mån, kan jag förvänta mig lägre kostnad än vad ursprungsdealen var?

Vet inte hur det är för andra men jag har fast pris under leasingperioden.

Spännande, detta får man kolla upp!

I februari i år passerade mitt privatleasing-avtal två år av kontrakterade tre. Det "fasta priset" som gällde (med allt ingår..) när jag hämtade ut bilen, har stigit med ca 1000 kronor. Dessutom är det inte så fast, kan skilja några kronor från månad till månad, men som sagt, under räntestegringen så har priset blivit tusenlappen dyrare.

Jag hade fast ränta på bilen mellan 2021 och 2024. Månadsavgift ändrades inte. Nu har jag rörlig ränta. Intressant när de sänker räntan om månadsavgiften sjunker och när :blush:

Vår förra Peugeot 308 gick från runt 4200:- i månaden till 4700:- i månaden. Inte så astronomiska summor som tur var.

Nuvarande Peugeot 408 har fast ränta och kostnad på 4700:- per månad

2 gillningar

Sätter de fasta räntor nu eftersom de vet att upplåningsräntan de betalar är påväg ner?

När jag förhandla i höstas så var det både och hos Peugeot. Men fast ränta var bara kortare tider

Kan nog stämma. Vi har har kört 1-års leasing på båda våra Peugeot

Samma som med förra kian. Gick upp från 4600 till 5200

Ska ärligt säga att jag inte hade koll på att det var rörlig ränta på privatleasing.

Vad som också är störande är att vi hade 12 månaders leveranstid på vår bil. Och kontraktet signades med 14 dagars ångerrätt, innan räntehöjningar och leverans av bilen. Vilket gör att man inte tänker på ångerrätt när man inte ens fått bilen...

Vi hade fått kampanjpris på 5400kr. När det väl var dags att betala första fakturan stod det 7000kr...

Ringde och försökte ta mig ut men då behöver vi betala 30% av resterande månader.

Vilket gjorde att vi behöll den, rätt surt men man har väl lärt sig att läsa igenom avtalen flera gånger.. Brukar vara rätt smart :slight_smile:

2 gillningar

Det var/är inte rörlig ränta hos alla bolag.

Men ja, helt klart en sak man ska kolla innan man signar avtalet.

Har fast och det stod även i avtalet jag signade.
image

1 gillning

Nej det är sant. Alla har inte. Om det blir leasing nästa gång kommer det absolut vara en faktor :blush:

Fast ändå lustigt, mitt billån gick upp från 5490 till 5520 med ränteökningarna.

Hur kassa räntor har leasing bolagen?

Tveksam om den ökningen berodde på räntehöjningar. Är det pga räntehöjningar?

1 gillning