Många var det som blev förvånade när deras privatleasing av bilen plötsligt höjdes rejält – trots att de var under förespeglingen att avgiften skulle vara fast under hela leasingperioden.
Nu menar Konsumentverket att det inte var dåligt pålästa kunder som låg bakom diskprensanen utan avtal som som inte korrelerar med marknadsföringen och som dessutom nästan helt ensidigt är skrivna till finansbolagets fördel – i detta fallet DNB Finans.
Därför stämmer nu Konsumentverket DNB Finans i Patent och Marknadsdomstolen. Stämningen består utav sex punkter. Sammantaget handlar det om avtalet är otydligt skriven så att det inte framgår att avgiften kan ändras. Att DNB Finans ensidigt kan ändra denna av vilken anledning de själva vill samt att kunden inte har någon möjlighet att avbryta leasingen om en sådan ändring skulle ske.
I februari i år passerade mitt privatleasing-avtal två år av kontrakterade tre. Det "fasta priset" som gällde (med allt ingår..) när jag hämtade ut bilen, har stigit med ca 1000 kronor. Dessutom är det inte så fast, kan skilja några kronor från månad till månad, men som sagt, under räntestegringen så har priset blivit tusenlappen dyrare.
Jag hade fast ränta på bilen mellan 2021 och 2024. Månadsavgift ändrades inte. Nu har jag rörlig ränta. Intressant när de sänker räntan om månadsavgiften sjunker och när
Ska ärligt säga att jag inte hade koll på att det var rörlig ränta på privatleasing.
Vad som också är störande är att vi hade 12 månaders leveranstid på vår bil. Och kontraktet signades med 14 dagars ångerrätt, innan räntehöjningar och leverans av bilen. Vilket gör att man inte tänker på ångerrätt när man inte ens fått bilen...
Vi hade fått kampanjpris på 5400kr. När det väl var dags att betala första fakturan stod det 7000kr...
Ringde och försökte ta mig ut men då behöver vi betala 30% av resterande månader.
Vilket gjorde att vi behöll den, rätt surt men man har väl lärt sig att läsa igenom avtalen flera gånger.. Brukar vara rätt smart