Japp, korrekt
Var nog 20 år sedan man var där sist. Du vet, skomakarens barn o allt det där…
Japp, korrekt
Var nog 20 år sedan man var där sist. Du vet, skomakarens barn o allt det där…
För att vara Stockholm så är de rätt fina
Första bilden med nya telefonen. Stack ut armen genom balkongdörren för att få en bild på snön innan regnet kommer
Var inte riktigt beredd på mer snö (tittar sälla på prognoserna) utan hade bara hört att det skulle bli plus och regna. Så hade hoppats på att det skulle kunna regna bort en del.
Fint att titta på men inte mer.
Det känns som om ni alla bor hur långt norrut som helst...
Bara att värma på inifrån så är det där hanterbart.
Men ärligt talat så har jag hellre -3 och snö hela vintern än regn och slask som det är här nere för jämnan. Som en lång höst innan det blir vår igen.
Inte med denna luftfuktigheten, aldrig i livet.
-3 här är som -40 i Norrbotten…
Fast det är ju den klena typ av snö som tilldelats dess magra vintrar och snöyrseln. . Inget du behöver vare som skämmas eller kan rå för.
Jag kan tycka snön i sig lyser upp men inte alls värt slasket en eller två dagar senare när det har regnat.
Där har du fel.
Man säger ibland att det beror på att luftfuktigheten är högre i söder. Men om man med detta menar den relativa eller absoluta fuktigheten så är det knappast förklaringen. Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga temperaturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt.
Men däremot kan luftens innehåll av mycket små svävande vattendroppar och andra partiklar vara högre i söder, något som avspeglar sig genom att sikten i genomsnitt är något lägre i söder. Dessa små partiklar ger en avkylande effekt som är större än i ren och klar luft.
Även om den avkylande effekten genom partikelinnehållet i atmosfären kan vara en viktig faktor i vissa väderlägen, inte minst i södra Sverige, så brukar den dock inte ingå i olika vindavkylningsindex.
Att man fryser mer i söder än i norr kan också bero på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.
Detta är vara ren bullshit. Jag har varit och t ex firat tolvslaget utomhus i Gällivare och det kändes nära nog som man kunde gå med lättare kläder trots -30. Tillägg, dricker ej alkohol.
Att känna så är inte någonsin ett faktum i Malmö trots det är ”endast” -5 grader.
Jag fryser aldrig i skåne.
Jag har aldrig i mitt liv frusit så mycket som jag gjorde en gång när jag var i Malmö/Köpenhamn. Det var runt nollan och jag tänkte att då behövs ju inte ens underställ. Hade inte räknat med blåsten och luftfuktigheten..... Väl hemma i norr och härliga torra -22 så kändes det mycket bättre.
Det har väl mer att göra med luftfuktigheten än vad det står på termometern. Uppe i norrland brukar det ju oftare vara torr luft. Kan tänka mig att luften nere i skåne är fuktigare, så även fast temperaturen är högre, så upplevs det kallare.
Vid samma temperatur så är det det ingen större skillnad i luftfuktighet. Är så små vattenmängder i luften när det är kallt Skillnaden är nog hellre att brukar blåsa mer vid kusten även när det är kyligt och att man är sämre på att klä sig söderut och att man inte är lika van med kyla.
Märker själv att jag har blivit bortklemad efter att jag flyttat från Jämtland till Göteborg.
Givetvis är det så, det är ju precis det jag säger
Fattar inte hur den myten kan vara så seglivad.