Porsche-chefen om 911: ”Den kommer aldrig bli helelektrisk”

Från sajten:
image
Bild: Porsche

Porsches vd Michael Leiters slår fast att märkets mest klassiska sportbil aldrig kommer att bli helt elektrisk. Enligt Leiters ska 911 fortsätta utvecklas med förbränningsmotorer och hybridteknik, även när Porsche satsar stort på el i andra modeller.

Det betyder inte att elektrifieringen försvinner. Den nya 911 GTS använder redan Porsches T-Hybrid-system, där elteknik hjälper till att öka prestandan. Målet är dock inte främst lägre förbrukning, utan att göra bilen snabbare och mer responsiv.

Beskedet lär uppskattas av många Porsche-entusiaster. Samtidigt visar det att biltillverkare ser en framtid där eldrift och klassiska sportbilar kan existera sida vid sida under många år framöver.

Autoblog

Rolex, Leica, etc.

Jag tror (och hoppas) att den analoga instrumentpanelen kommer tillbaka också istället för de där hemska skärmarna. Inte ens elbilar behöver dem.

1 gillning

Är inte det ett problem för Porsche? Relativt sett är ju 911 en volymbil och står för nästan 20% av sålda Porschar enligt en snabb sökning.

Bensindrivna entusiasmbilar kommer vi nog ha i massor med år framöver, men faller verkligen 911 i den kategorien?

1 gillning

Ja, det är väl den mest ikoniska modellen med motorn bak och allt.

Absolut men dom säljer 38 000 911 om året, känns inte riktigt som en entusiasmbil då.

1 gillning

Jag gillar verkligen elbilar, men drömmer om en 911 bensinare ändå :heart_eyes:

Såg en bekant hade skaffat sig en Weissach RS, något som gått mig förbi tidigare.

De säger vad de måste säga. Detta gör de tills att de en dag säger något annat. Kunderna kommer ändra sig. Nu krävs el i kombination med bensin för att få till explosiviteten, bensin räcker inte.

Sedan kommer frågan varför släpa på en fossilmotor? Parallellt kommer bensinen bli dyrare, gatorna för fossiler färre. Är lite inne på det @Gurra skriver, 911 ärr ingen entusiastbil för de flesta. Det är en livsstilsmarkör. Sådant kan ändras snabbare än vad man tror.

1 gillning