Porsches vd Michael Leiters slår fast att märkets mest klassiska sportbil aldrig kommer att bli helt elektrisk. Enligt Leiters ska 911 fortsätta utvecklas med förbränningsmotorer och hybridteknik, även när Porsche satsar stort på el i andra modeller.
Det betyder inte att elektrifieringen försvinner. Den nya 911 GTS använder redan Porsches T-Hybrid-system, där elteknik hjälper till att öka prestandan. Målet är dock inte främst lägre förbrukning, utan att göra bilen snabbare och mer responsiv.
Beskedet lär uppskattas av många Porsche-entusiaster. Samtidigt visar det att biltillverkare ser en framtid där eldrift och klassiska sportbilar kan existera sida vid sida under många år framöver.
De säger vad de måste säga. Detta gör de tills att de en dag säger något annat. Kunderna kommer ändra sig. Nu krävs el i kombination med bensin för att få till explosiviteten, bensin räcker inte.
Sedan kommer frågan varför släpa på en fossilmotor? Parallellt kommer bensinen bli dyrare, gatorna för fossiler färre. Är lite inne på det @Gurra skriver, 911 ärr ingen entusiastbil för de flesta. Det är en livsstilsmarkör. Sådant kan ändras snabbare än vad man tror.