Politisk debatt (2021–2022)

Sverige håller på att få en ny vice talman...

Pinsamt!

Har inte koll på hon som väljs in. Är det i samma liga som förra från S?

Grattis! Vi har en vinnare i årets Whataboutism!

1 gillning

Haha jag gömde att det bara är ok när vänstern gör det :joy::joy:

1 gillning

Är allt en strid mellan vänster och höger?

Måste allt som den egna gruppen gör hyllas och allt den andra gruppen gör miskrediteras?

Kan inte problematiken med en vice talman som har de åsikterna vara just ett problem år 2022 lika mycket som det ev kan ha diskuterats 2014 att vi vi hade en vice talman som trodde på tokerier 2014.

Vad händer nästa gång en tok eller toka från vänstern kan få samma typ av post i framtiden. Skall inte det gå att diskutera för att vi hade en toka på vice talmans posten år 2022?

Du läser ju inte ens inlägget jag skrev. Har jag på något vis försvarat valet av vise talman?
Då jag inte har koll på namnet så undrade jag om det var en som va lika tokig som den förra från S.
Sen när du blir så upprörd så blir det ju bara lustigt.. jag har fortfarande inte koll på hon från SD, såg det fanns något klipp på när hon intervjuades men har inte kunnat kolla då jag lägger barn.

Såg den här rätt dåliga intervjun där hon verkar helt bortkopplad från vanlig forskning. Smidigt förhållningssätt..

Vem är nominerad som förste och tredje?

Anders Norlén blir kvar som förste talman!

Han är nominerad till talman att fortsätta vad jag förstår. Sedan har vi förste, andra och tredje vice. Idag är det väl S, V och C som har dessa. SD kvinnan är nominerad till andra vad jag kan utläsa. Vilka är nominerade till övriga?

1:e vice Kenneth G Forslund (s) och 3:e Kerstin Lundgren (c) och Lotta Johnsson Fornarve (v).

1 gillning

Vad gör en "andre vice talman", stressiga dagar? Frågar för att jag genuint undrar :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Lyfter en skaplig lön. :joy::joy:

Det de vice talmännen framförallt gör är att leda mötena i kammaren. Sitter där fram med klubban och håller ordning på debatterna och ledamöterna. Sedan ska talmannen samråda med de vice i en del frågor, typ talmansrundor inför förslag på statsminister. Jag är ingen expert på frågan, men jag tror de vice oftast behåller sina uppdrag i olika utskott även om de inte gör så många knop där. Sedan representerar de riksdagen då och då utomlands eller när besök är här. Men det är ju stor skillnad för talmannen och de vice i hur dagarna ser ut. Talmannen är ju så att säga talman på heltid. Talmannen ersätts av en ersättare i riksdagen till exempel.

1 gillning

Handlar mer om prestige än arbete

En liten reminder om SDs historia

Många frågor som väcktes när detta kom in i flödet idag. Är det en medveten handling, vem är det isf som sprängt, vad är syftet med mera.
Vissa frågor kanske är/känns självklara, men att ge ett säkert svar är kanske inte så enkelt.
Sen är ju också hur det kommer påverka Europa på kort/lång sikt. Reparationstider och sådant.

Magkänslan säger Ryssland. För att få fler anledningar till att utöka kriget. Tror de siktar på baltstaterna.

2 gillningar

Här är det nog bra att vänta lite med spekulationer innan det finns mer fakta känner jag.
Men spännande och läskigt måste jag ju säga. :grimacing:

1 gillning