Politisk debatt (2021–2022)

Gissar på att ni inte lyssnat så mycket på Börspodden. John Skogman gillar att provocera folk.

Det är ingen bra egenskap.

3 gillningar

Det är stor skillnad på att vara provokativ genom att uppmärksamma människor på nya infallsvinklar än att som John Skogman provocera genom kombinationen uppblåst självförtroende, låg begåvning och extremt dåligt omdöme.

4 gillningar

Det är ju lite som den stökiga killen i klassan “Ja men han vill ju bara ha uppmärksamhet”. Gå och skapa uppmärksamhet någon annanstans liksom.

3 gillningar

Skogman är anledningen till att jag bara orkade med ett halvt avsnitt av börspodden :sunglasses::face_with_hand_over_mouth:

Från sajten:


Nu är det sluttwittrat för Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Detta meddelar man via en tweet.

Detta konto är inte längre aktivt. Vi finns istället på gator och torg, för samtal på arbetsplatser och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Du hittar oss även på Facebook, Instagram och YouTube.

— Socialdemokraterna (@socialdemokrat) May 2, 2022

Socialdemokraterna har i skrivandes stund cirka 113 000 följare.

Undrar om det här är så klokt? Men de lär väl ha ett gäng med egna konton så skillnaden i praktiken blir inte så stor?

2 gillningar

Sedan är det ju känt sen gammalt (förra valet) att S har sin egen trollfabrik på Sveavägen 68. :joy:

1 gillning

Och M har ärketrollens ärketroll i form av Hanif Bali…

2 gillningar

Krönikan börjar med att John är bitter över att han inte kan planera sin inköp av alkoholhaltiga drycker. Sedan kastar han lite skit på random kändisar för att det känns bra, för att avsluta med att kalla polismakten för mesig och att militären har låg disciplin.

Även om en krönika är krönikörens åsikt så finns det något visst redaktionellt ansvar att inte släppa igenom sådan här skit.

1 gillning

Underbar intervju

Sedan att vissa journalister har svårt att veta hur de ska förhålla sig gör ju saken bara ännu bättre. Hoppas han inte får problem bara.

1 gillning

Lite konstigt att lägga ner sin Twitter-närvaro då Twitter handlar mycket om politik. Men Strandhäll och Johansson har ju haft en lite udda och konstig strategi där, har väl inte varit helt framgångsrikt…

Strandhäll är ju mer hatad än Miljöpartiet från högerkant så strategin får väl anses vara otroligt lyckad.

Problemet med twitter är att det är lätt att manipulera. Det är bara att titta på kommentar till inlägg. De dränks av diverse bedrövligheter som inte avser att föra diskussionen framåt.

2 gillningar

Ja men politik handlar ju också mer än att bara vara hatad. Annars skulle nor Strandhäll och Bali konkurrera om statsministerposten :slight_smile:

Det är helt och hållet bortom mitt förstånd hur partierna som står bakom vår världsunika och hårresande öppna marknad inom välfärden kommer undan.

Vad är detta!?

Det här är så sinnesjukt att ord inte räcker till.

Varför får Jimmie Åkesson aldrig frågan om varför han tar striden för att jihadister ska få driva vinstdrivande skolor?

Varför är det ingen som ställer honom till svars för att Kunskapsskolan använder svenska skattemedel för att starta skolor i Saudiarabien?

Varför får SD aldrig frågan om varför deras parti står upp för att Förenade Arabemiraten köper upp svenska vårdcentraler?

Varför moderaterna vill att detta ska fortsätta vet vi ju. En av islamisterna som drev en sådan skola var ju dessutom riksdagsledamot för moderaterna. Men var är frågorna till Åkesson, som ska hetsa mot muslimer här men samtidigt tillåta islamister från diktaturer köpa upp vårt land?

2 gillningar

Jag häpnar också. Det är en de frågor som jag värderar högst inför årets val.

1 gillning

Men är det sant eller väljer du att projicera åsikter mot något du inte gillar? Jag förstår ju att du inte gillar högersidan men nu är det vänstersidan som har regerat i 8år och borde ha ett större ansvar över situationen.
Sen varför skulle Jimmie ställas till svars för någon han och partiet inte har skapat, och inte villa ha?
(Jag har inte läst hela artikeln så jag kan inte se om det stod något om att SD står bakom de två friskolorna och tyckte allt va frid och fröjd)
Men jag tyckte ditt resonemang lät konstigt och på första sökningen så hittade jag denna artikeln:

(Sen verkar de inte emot friskolor i sig och det är kanske det du menar och inte islamistiska friskolor?)

Ja du har helt rätt i att jag ogillar Sverigedemokraterna. Det handlar inte enbart om att det är parti med nazistiska rötter eller att Jimmie Åkesson gick med när de fortfarande hade svastikor på möten. Allt det är känt. Inte heller enbart för att de är lögnaktiga tölpar med vidrig kvinnosyn och överrepresentation av kriminalitet i sin riksdagsgrupp. Inte heller enbart för att de bara för någon vecka sedan har riksdagsledamot i försvarsutskottet som sprider Putinpropaganda samtidigt som Ryssland hotar vårt land, eller att deras representant i skatteutskottet nu sedan förra veckan jagas av Skatteverket för skuld på 10 miljoner. Allt detta är tillräckligt omdiskuterad.

Jag ogillar Sverigedemokraterna därför att jag inte någon gång har sett det partiet agera för medborgarnas intressen. Tvärtom så är SD Sveriges mest köpta parti.

SD har nämligen faktiskt velat sätta stopp för galenskaperna som är vinster i välfärden. Såhär stod det i deras skolpolitiska program:

skolsystemets resurser ska användas till att höja kvaliteten i skolorna och inte delas ut som vinst. Svensk skola är på väg att förvandlas till en miljardindustri där företag satsar pengar och tar hem vinster som i vilket annat företag som helst, bland annat genom lägre lärartäthet och högre andel obehöriga lärare, vinster som dessutom kan flyttas utomlands.

Men sedan hände detta:

Och då hette det helt plötsligt att “det vore renodlad idioti att förbjuda vinster”.

Så ja. Vi har en socialdemokratisk minoritetsregering. Men vi har också en högermajoritet i riksdagen där majoriteten av partierna är för vinster i välfärden. Tack vare SD och tack vare M kan nu Abu Dhabi investment group köpa upp våra sjukhus. Och Kunskapsskolan plocka ut skolpengen för utlandsexpansionen i Saudiarabien. Och tack vare högermajoriteten så har vi ett läge där Engelska skolans alla offshore ägandeskap är så oklart att Skolinspektionen inte ens kan tyda vem skolans ägare är.

Om det inte vore så så sorgligt så vore det skrattaretande. För mig är stoppa vinsterna i välfärden den utan konkurrens allra viktigaste frågan. Jag vill inte att mina barns skolpengar ska gå till porrklubbar i Thailand. Med dagens system har detta hänt.

1 gillning

Högersidan med SD har såklart som mål att ta över regeringsmakten och för att det ska hända så behöver de anpassa sig och till viss del likrikta sin politik.
Att partier byter åsikt är ju i sig inte unikt.

Jag försvarar inte SD men det är inte heller så att S är utan skuld när det gäller problem i skolan.
Men det är bra att belysa problemen och försöka göra nått åt de. Kanske är den bästa enskilda saken att förbjuda vinster i välfärden, men vi ska ju inte lura oss att tro att alla problem löses bara genom den åtgärden.