Politisk debatt (2021–2022)

Handlar väl inte om att kämpa för att behålla plastpåsar, utan snararer om att man hävdar att skatten är för miljön men i verkligheten skapar den mer belastning på miljön.

Har du bjudit @Esse på middag? :joy::joy::joy:

1 gillning

Hehe, först nu som jag såg att det var @Hakan_Ander som pajat matlåda. Såg nåt i glas som var trasigt och förutsatte att det var @esse som gjort inlägget. :joy::joy:

2 gillningar

Heheh jag bjuder på den !

1 gillning

Har du någon forskning som påvisar att det varit sämre för miljön så tar jag gärna den :slight_smile:

Plastpåseskatten slog över natt ut miljövänliga påsar vars utveckling bekostades av EU. Jag vet inte om det behövs någon forskning på den negativa miljöeffekten av det?

Edit: HFD har fastställt att påsen ska beskattas. Dom.

De är inte utslagna - jag har använt deras påsar på bland annat Citygross. Riktigt mysiga - nästan så man vill använda dem som kondom! Aningen stora för det ändamålet dock!

Behöver värre källor än så för att gå med på att plastpåseskatt är dåligt för miljön.

2 gillningar

Jag tycker Kurzgesagt formulerar det rätt så bra att det är bättre att lägga tid och pengar på de stora problemen en små saker som sugrör och plastpåsar.

Det är väl ingen kostnad?

Vidare är det ju ett ett klassiskt icke-argument att devalvera en fråga man egentligen inte gillar genom att mena att det finns viktigare saker.

Jag ser inte vad minskad plastanvändning kommer in som ett hinder någonstans.

1 gillning

För att det påverkar direkt personligen? Så länge åtgärder inte drabbar en själv är dom bra.

Jag absolut med på tåget att vi ska minska platsanvändning. Men de kassarna jag samlar på hög här hemma nu tar väl även de av naturresurser och förbrukar energi när de tillverkas?
Innan hade jag ju iaf nytta av dem två ggr, en gång när jag handlade och en gång när den användes till sopor.

Jag har inga sådana källor. Tror du att det forskas på detta? Jag är skeptisk till det.
Dock, med tanke på lagens utformning, och domen, så borde det inte kallas plastpåseskatt, utan engångspåseskatt.
Jag har som sagt inget emot en sådan skatt, bara bra om folk använder färre engångspåsar.

Inte nog med att våtmarker inte återställs, staten skapar nya utdikningar också! :grimacing:

Nu är jag lite rubrikläsare här men det är verkligen sjukt!

Jag tycker absolut man kan ge Miljöpartiet kritik här att man inte lyckats styra om riktningen än mer än vad man gjort (notera att plastskatt var i grunden en Folkpartistisk idé för övrigt).

1 gillning

Däremot har jag svårt när personer som skiter i miljön och just därför hatar på Miljöpartiet kritiserar Miljöpartiet för att inte göra tillräckligt för miljön :grinning_face_with_smiling_eyes:

Och för tydligheten så menar jag inte dig nu @anon35430479 :slight_smile:

1 gillning

Jag har svårt för folk som helt plötsligt bryr sig om barnarbete eller miljöpåverkan när det diskuteras elbilar, dvs folk som högaktningsfullt skiter i det i vanliga fall och skyller alla problem på invandringen…

1 gillning

Jo men precis. Eller att människor som aldrig brytt sig om personer med funktionsnedsättning helt plötsligt bryr sig om blinda när det kommer till elsparkisar.

2 gillningar

Fast det är svårt att prata om andras hyckleri utan att man blir indragen i det själv till slut… :laughing:

Alla är vi hycklare på något vis, skillnaden är att vissa inte inser det.
Det finns grader i helvetet :sunglasses:

1 gillning

Så är det absolut :slight_smile:

1 gillning