Politisk debatt (2021–2022)

Den skadar ju miljön eftersom vi köper soppåsar på rulle istället för de betydligt mer miljövänliga påsarna i butiken. Och drivor med flergångskassar eftersom man glömmer dem och de är också betydligt sämre för miljön.

Rätt dyra soppåsar att använda från butiken dock. Vi har alltid köpt på rulle och använt butiksens plastpåsar igen bara.

Vidare är det ju nu lättare att ta fram soppåsar på rulle av biologiskt nedbrutbart material i stället.

Problemet är att plastkassarna som butikerna säljer/sålde var tillverkade i Sverige eller Norden, gärna från återvunnen plast eller sockerör. Har alltid använd dessa som soppåsar innan skatten infördes. Avfallspåsarna som åtminstone Hemköp säljer är tillverkade i Kina.

1 gillning

Då får vi fortsätta kämpa mot kinesisk plast.

1 gillning

Nu gissar jag men om han inte hade hängts ut med namn och bild i media hade det kanske gått att fånga honom i livet…

4 gillningar

Ja det är en inte helt orimlig slutsats.

Tidigare så var plastpåsen den varan de hade bäst marginal på i hela butiken, så ett slag mot de stackars ICA-handlarna.

@Lord_Json De tunna soppåsarna måste ju ha betydligt mindre plast i sig, är de verkligen farligare för miljön? De använder man ju inte till något annat än soppor så de kan väl knappast hamna ute som skräp.

1 gillning

De är ju bara dyrare pga skatten.

Också en gissning: Hade han kunnat känna sig anonym på stan så hade han kunnat begå fler illdåd.

Som bjorsi skrev ovanför, butikspåsarna var tillverkade av återvunnen plast eller sockerrör. Det är inte soppåsarna på rulle.

Symbolpolitik när den är som sämst.

Innan skatten pratar vi om nu.

Det mesta är väl symbolpolitik.

Jag kan inte för allt i världen förstå varför man kämpar så hårt för få behålla plastpåsar.

Det är sant. Men det är lika obegripligt varför man kämpar så hårt för att bli av med plastpåsarna. Det finns andra miljöfrågor av betydligt större dignitet. Till exempel återställning av våtmarker. Av vilket vi inte kommer till skott. Varför?

Det går att göra flera saker samtidigt.

2 gillningar

Tydligen inte.

Börsen går ner, dieselpriset upp på rekordnivå, elpriset slår rekord. Dags att börja hamstra toapapper!

Edit: Och inte nog med det. Matlådan gick sönder!:scream:

3 gillningar

Du menar att det inte görs några miljöinsatser förutom plastpåsar?

1 gillning

Jag tänkte på våtmarkerna där det finns en politisk enighet (på papperet i alla fall) men som aldrig får några resurser. Trots att det är en av de viktigaste miljöåtgärder vi har och har kontroll över. För mig är det ett haveri. Det som sker är småsaker i jämförelse. Hittills har man lagt ner mer resurser på skatterabatt för elcyklar. För att förekomma är jag inte emot sådan skatterabatt, jag nämner det som jämförelse på hur politisk vilja manifesteras i handling.

Ja det är tokigt, men det har inget med plastpåsar att göra.

1 gillning

Det var ett evigt tjöt om plastpåsar. Jag får skylla mig själv! :joy: