Politisk debatt (2021–2022)

Nej, jag blev glad för @Hakan_Ander:s inlägg så det kan du sluta hoppas på.

Vill också ha dig kvar här.

2 gillningar

Ja, gör gärna det.
Själv tycker jag att det är bekymmersamt att medierna i frågan om explosionen i Göteborg är så utpräglade myndighetsmegafoner, att man nu har en tragikomisk situation där man dels har gått ut med att det finns en misstänkt, anhållen i sin frånvaro (myndighetsmeddelande) och att man dels inte vågar skriva att det var en sprängladdning som detonerade (myndighetsmeddelande saknas).
Det ska inte vara på det sättet. När jag skrev till reportern på SVT om denna tokroliga ordning fick jag det korta svaret ”:joy:”.
Men egentligen är det inte alls kul. :slightly_frowning_face:

Tack!

1 gillning

Men jag får hela tiden uppfattning att du har en scenario framför dig som du vill få bekräftat. Och när du inte får dom svaren blir du misstänksam att någon undanhåller information.
Du skrev tidigare att du varit journalist och då borde du väl veta att polisen av en mängd olika anledningar inte berättar allt dom vet av utredningskäl.
Det betyder ju inte att dom ljuger. Speciellt i sådan här uppmärksammade händelser.

1 gillning

Ja, det är riktigt att jag tror att polis, åklagare och andra myndigheter väljer att inte uttala sig även utöver av utredningstekniska skäl.
Men det tycker jag är ganska självklart. Utöver de utredningar de leder måste de också ta ansvar för sin respektive myndighets ställning, vilket kan påverka budget och dylikt. Det är ju inte så att vi saknar myndighetsskandaler, precis. Ta bara Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket nu på senare år.
Dock säger jag inte att de ljuger, men jag är övertygad om att de håller tillbaka information. Så kallat arbetsmaterial. Har jag bevis på det? Nej, det ligger förstås i sakens natur.
Som journalist har jag fått lära mig att kritiskt granska makten. Då kan man inte har fullt förtroende för den. Det säger sig självt.

Jag hoppas inte på någonting utan var en enkel fråga. Förra gången du hamnade i en diskussion du tyckte dig vara påhoppad tog du bort ditt konto.

Tetas inte nu kompis :slight_smile:

1 gillning

SVT fortsätter att vara pinsamt myndighetsföljsam. Tja, kakan kommer ju från staten.

Har du några bevis på din insinuation att SVT är satta under munkavle pga av statlig finansiering? Var det så för dig när du var journalist?

2 gillningar

Vilken kaka kommer från staten menar du?

Jag hänger inte alltid med i dina kommentarer. Vad är problemet nu? Att SVT intervjuat en åklagare och publicerar den intervjun?

SVT gör sig till megafon för åklagare och rättsväsende och följer lydigt deras önskemål om publicering (eller snarare avsaknad av den). Udden riktas mot andra medier, exempelvis GT. Vissa applåderar SVT för detta, jag gör det sannerligen inte. SJF skrev 2018 så här om public service-avgiften (som är en skatt av typen sminkad gris): ”Anledningen är att en skatt kommer att påverka oberoendet negativt och föra makten över public service närmare politikerna.”. Ja, det ser vi nu. SVT:s bevakning av explosionen i Göteborg är i mina ögon allt annat än oberoende.

Go, GT! Fria medier! :muscle:t2:

SVT följer dom riktlinjer dom har om publicering av namn på misstänkta. GT och alla andra annonsberoende media har inte råd utan dom gör allt för klick. Sen om det skulle förstöra liv är av underordnad betydelse.

3 gillningar

Kan det vara så att din definition av fri och oberoende media är att de kort och gott håller med just dig?

2 gillningar

Exakt vilka politiker är det som du menar styr SVT i denna fråga?

Så fria medier är namnpublicering…?

Ska man hänga ut alla som är misstänkta med bild i media tänker du?

Nej, då, alla måste inte hålla med mig, och det kan mycket väl vara rätt beslut att avstå från namnpublicering. Men det ska i så fall vara oberoende av åklagare och rättsväsende, och jag befarar att så inte är fallet. Det är jag inte ensam om, se SJF. Att ni är nöjda med allting är mindre bekymmersamt, jag hade inte väntat mig annat vid det här laget.