Politisk debatt (2021–2022)

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när SD är igång. Det blir hur som helst tydligt att det inte handlar om hur en tradition varit historiskt, det handlar om hur traditionen var när dagens SD:are och deras väljare växte upp. Man vill helt enkelt frysa dået för evigt.

Det följer ett tydligt mönster. SD vill minska finansieringen av vuxenutbildning på flera olika sättt(på några områden har de bara sagt att de inte är för men inte tydligt sagt att de vill ta bort). Att vuxna ska kunna utbilda sig, växa, få andra och nya möjligheter är en utveckling som inte passar SD. Helst ska allt vara som nu eller ännu hellre som förr.

3 gillningar

Jag kan i sak förstå deras reaktion dock. Utan att syfta på den här specifika händelsen så tycker jag att HBTQ-frågor kan bli lite cringe när det politiseras och trycks upp i folks ansikten. Ifall du har någon som är emot de koncepten så får du då en motsatt reaktion. Jag skulle vilja påstå att S och Vs fokus på HBTQ och feminism* är en anledning till att SD är störst bland män i arbetarklass.

*Utöver miljöfrågor och invandring som inte heller går hem på den fronten.

Att det var män på den tiden beror väl mer på att det bara var män som fick göra liknande saker, som tex att gå i skola/universitet, och mindre på att det var något för män. Lucia (helgonet) har väl alltid varit en kvinna, eller?

Helgonet är ju Roger Moore förbövelen! Trodde jag alla visste! :wink:

Ja det finns få som är så bra på att kancellera kultur som de som de som hatar cancel culture i andra sammanhang.

2 gillningar

Mörkhyad kvinna. Något som om möjligen är ännu värre för dessa människor.

Hur vet du det? Att hon var mörkhyad?

Undrar om Sicilianare ser sig som mörkhyade :thinking:

2 gillningar

Lucia

Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa på Sicilien, under romartiden, cirka 283 e.kr. Hon var dotter till en grekisk mor vid namn Eutychia och en romersk patricier.

Mörkyad är kanske att ta i. Men mörkare i hyn och mörkhårig.

Etniskt svensk, dvs så som rasisterna vill att lucian skall se ut, var hon garanterat inte.

Mörkyad är kanske att ta i. Men mörkare i hyn och mörkhårig.

Du killgissar med andra ord.

2 gillningar

Hur menar du?

Romarna flyttade mänder av nordbor söderut och det finns gott om beskrivningar av personer med ljushy och ljust hår i skrifter från de områden vi nu pratar om, så Lucia kan ha varit just blond och blåögd.

Hon hade en grekisk mamma och en romersk (Italiensk) pappa. Om vi tänker sannolikhetslära – hur tror du hon såg ut?

1 gillning

Jag trodde lussefirandet kom av den hedniska högtiden, inte det påhittade helgonet från italien.

Den där gamla fina traditionen att ungdomar ska supa utanför Luciadiscot, kräkas och sen nästan dö däckad i en snödriva har vi inga facister, jag menar SDare som kan rädda den?

1 gillning

Såhär typ genom någon gratis hemsida:

Det finns så många variabler att ta hänsyn till i detta fall, så det duger inte med sannoliket. Vi kan bara säga att vi inte vet.

Sannolikhet är mer rätt än rena gissningar

Det var ju det jag sa. Esse killgisar på mörkhyad. Jag köper inte hans killgissning.