Politisk debatt (2021–2022)

1 gillning

Att DN skriver så förvånar mig inte. Väljarna tycks dock vara av en annan åsikt :smirk:

1 gillning

Jag förmodar att Widar Andersson inte står så värst högt i kurs bland de vänsterlutande. Jag anser dock att han har sina poänger

”Det som fick SD att på allvar närma sig de basala verkligheternas folk var däremot de samhälleliga konsekvenserna av en slappt reglerad invandring i en högbeskattad välfärdsstat med hög tillit. Att M, S och C valde att klassa rimlig kritik mot de konsekvenserna som orimlig rasism; det bidrog förstås till SD: s växande väljarstöd. Inget konstigt med det.”

Analysen faller ju på det att populistiska partier växte sig starka tidigt i våra grannländer - grannländer som inte alls haft samma invandring.

I Malmö minskade SD dessutom, säkert likadant i många andra större städer. Nej SD-väljare är de som inte träffar på några människor från Mellanöster överhuvudtaget.

2 gillningar

I de grannländerna så har också dessa partier mer eller mindre fallit ihop. Danmark är ett bra exempel, de har socialdemokrater som i viss mån kommer med förslag som ”trumfar” SD förslagen. Det finns en anledning till att man utomlands talar om det svenska tillståndet.

Jag ger SD max 2 mandatperioder innan samma sak händer här. Populismen är inget specifikt för sverige utan vi är bara lite senare på bollen. Kanske för att vi är ett större land och med det tar allting lite längre tid.

Anledningen att man utomlands pratar "om det svenska tillståndet" är tvådelat. Dels älskar framförallt Danmark att dissa Sverige, så har det alltid varit, lillebrorskomplex delux på det landet.

Men framförallt handlar det om att det alltid pratas om andra länder oavsett vilka länder det handlar om. Det är bara det att vi i Sverige har vad andra säger om Sverige top of mind.

På de mandatperioderna kommer vi få se ett tillnyktrat S som vänder sig bort från de små tokiga partierna som fortfarande skriker rasism när något vill diskutera den misslyckade asylpolitiken :slightly_smiling_face:

Men det är ju rasism om förklaringsmodellen för allt som är fel grundar sig i att allt är människor som inte är födda i Sveriges fel.

Förklaringsmodellerna varför pengarna aldrig räcker till i vården är inte för att vi har invandring. Det är för att vården är ett stort svart hål som alltid behöver mer pengar. Är det några som vet detta är ju borgligheten då de styr regionerna. Att landsbyggden utarmas och därmed skapar arbetslöshet beror inte på att invandrarna tagit några jobb utan på utarmningen. Jobben finns helt enkelt i Sverige.

Finns så många sådana exempelar där man från högersidan har utnyttjat personer som tappar hoppet genom att peka finger mot människor vars enda skillnad från andra är att den någon gång korsat gränsen.

Problemet med allt detta är att de grundläggande strukturerna som skapar detta samhälle i förändring inte är något som någon politier kan förändra.

Det kommer bli intressant att följa reaktionerna på den besvikelsen som kommer uppstå när det faktiskt inte sker någon förändring. När det i stället accelererar - Moderaterna är ett storstadsparti, de kunde inte bry sig mindre om landsbyggden. SD bryr sig inte om någon, bara sig själva. Kvar är L och KD. Inte heller några landsbyggdspartier.

Sedan har vi skolan där vi nu har ett block vars främsta syfte verkar vara att skydda aktiägarna inte att skapa en bra skola för alla elever.

5 gillningar

Jag tror faktiskt inte man har förmågan att skilja på vad som är rasistiskt grundat och inte inom högern. För man tenderar bara att blanda samman all kritik och sedan konstatera "Men jag är ju inte rasist".

Det finns så otroligt mycket främlingsfientlighet framför våra ögon. All politik om hårdare tag är ju i grunden en tanke om att "Bara vi är lite hårdare mot de andra" så kommer det lösa sig. Fast vi aldrig skulle acceptera att det var hårdare tag mot oss själva.

1 gillning

Annie verkar avgå nu.

1 gillning

Hejdå Annie.

2 gillningar

amen .. hon e ju kalas som ledare ( inte för ja röstade på dom ) men men ….

  • måste va dom ”rika” som bidrar me c alla pengar som e missnöjda !! :man_shrugging:t2:

Äntligen något att fira i allt mörker! :partying_face:

C behöver inte bidrag, det är nog det rikaste partiet vi har. Minns jag rätt så gjorde partiet stora pengar på att sälja ut tidningar.

2 gillningar

Då tackar vi Annie Lööf för det otvivelaktiga patos hon har visat i en tid där andra fallit för populismens lockelser. Detta till stor risk för till och med det egna livet.

I detta kan man nog landa oavsett partitillhörighet.

11 gillningar

jo så var de , men man har ju fortsatt sina bidragsgivare

Det var mycket tack vare henne och senaste tidens händelser som C fick min röst i valet.
Det ända partiet i mitten som stod upp mot SD. Man kunde önskat att även L hade gått den vägen.

6 gillningar

Två liberala partier som stod upp emot populismen och hatet det medför hade skapat en helt annan riktning. Man hade till och med kunnat bilda minoritetsregering själva.

2 gillningar

Samma här faktiskt.

3 gillningar